#Geld 1: Zo maak je een budget! (en YNAB)

bron: https://www.michielvanvugt.com/2017/07/10/potjes-potjes-potjes/

Ho ho, wacht, nog niet wegklikken! Ook als je geen YNAB gebruikt kun je deze blog gebruiken om meer over budgetteren te leren! Komende tijd komen er steeds meer tips en instructies rondom YNAB op mijn blog. Hier kun je de hele serie vinden.

En vandaag de eerste over budgetteren (en een beetje YNAB). 


Wat is een budget? 

Een budget is een plan voor je geld.  

That’s it. 

Oké, iets uitgebreider dan: een budget is een plan van waar je geld naar toe mag gaan. Een soort begroting voor je persoonlijke geld. 

Meestal budgetteer je je salaris en bedenk je waar alles naartoe gaat. Je verdeelt je geld in potjes en bent daarin zo duidelijk mogelijk. In deze serie ga je ook nog lezen wat mijn categorieën zijn. 

In YNAB budgetteer je met het geld wat je op dat moment hebt op je bankrekening. Dit werkt beter als je bijvoorbeeld een wisselend salaris hebt, midden in de maand betaald krijgt of meerdere 

inkomstenbronnen hebt.

  

Hoe maak je een budget? 

Bij een budget zijn 3 categorieën het belangrijkst: vaste lasten, variabele lasten en sparen. 

Je vaste lasten zijn elke maand hetzelfde. Denk aan huur/hypotheek, gas, water, licht, internet, abonnementen en goede doelen (met automatische afschrijving). Maak van elke vaste last een apart kopje/potje. Hierover in andere blogs meer. 


Je variabele lasten zijn alle dingen die verschillen per maand en niet standaard worden afgeschreven. Denk aan boodschappen, spullen, verzorging, kleren, leuke dingen. Maak hier aparte potjes van. 


Sparen zijn de dingen waar je geld voor apart moet zetten. Hier horen verschillende dingen bij:  

  • Een noodpotje. Als je schulden hebt is een noodpotje van €1000,- genoeg. De rest van je geld moet dan gaan naar je schuld. Als je geen schulden hebt moet je uitgaan van een noodpot met voldoende geld om 3-6 maanden te overleven (als je je baan verliest kost het namelijk gemiddeld 3-6 maanden een nieuwe baan te vinden). 
  • Grote verplichte uitgaven. Bij ons zijn dit dingen als de APK, de gemeentelijke belasting, rioolheffing, contributies van dansen, tandarts. Hierover ga ik later ook nog meer vertellen (dus blijf alles volgen!!) 
  • Financiële doelen. Denk aan een schuld afbetalen, investeren in je pensioen (als je zelfstandige bent), extra aflossen op je hypotheek,  
  • Dingen die je leuk vindt. Bij ons is dit bijvoorbeeld een vakantie, het opknappen van de tuin, nieuwe laptop. 

Geld verdelen 

Nu is het van belang geld toe te wijzen aan alle potjes. Dit kun je noteren op papier, in een excelbestand (of Word voor mijn part), of in YNAB.  


Voor vaste lasten geldt dat je elke maand hetzelfde bedrag in het potje doet.  


Voor variabele lasten geldt dat je een gemiddelde hebt. Neem hier het potje liever ruimer dan krapper. Voor boodschappen heb ik bijvoorbeeld €400,- per maand (ong €80 per week). Dat is voor ons redelijk ruim, dus we gaan hier niet snel overheen. 


Je kunt zelf kiezen wat je doet als je geld overhebt aan het einde van de maand. Bij mij verschilt dat ook per potje. Het overige boodschappengeld gaat niet mee naar volgende maand, maar naar het aflossen van onze schuld (hier ga ik nog meer over vertellen). Maar het kleedgeld blijft zitten en dat spaar ik op. 

 

In je variabele lasten ben je van alles het meest flexibelmaar hier geven we vaak onbewust ook te veel geld aan uit. Als je een keer krap zit is het dus slim om hierop te besparen en niet geld bij je vaste lasten of spaardoelen weg te halen! Denk lange termijn! 


Je budget bijhouden 

Als je iets wilt uitgeven check je eerst je budget, je kijkt of je geld hebt in het potje waar deze uitgave bijhoort. Is je potje leeg? Jammer dan! Je kunt natuurlijk kijken of je het geld bij een andere variabele last weghaalt. Evalueer aan het eind van de maand waarom je daar meer geld voor nodig had. Geef je jezelf misschien te weinig geld om mee te leven, of geef je het geld te snel uit? 


Als je iets hebt uitgegeven haal je het weg uit het potje en zo zie je hoe veel je nog hebt. 


YNAB 

In YNAB (you need a budget) verdeel je je geld ook over de potjes. Het doel is om met het salaris van nu, volgende maand te financieren (meer hierover in volgende blogs). 

De kracht van YNAB: 

  • YNAB rekent niet met wat je gaat krijgen, maar met wat je hebt. Je ziet bovenin dus een bedrag staan en dit moet je verdelen over je potjes. Als je iets overhoudt doe je dat naar je spaardoelen, kom je tekort, dan moet je ergens besparen. 
  • Bij YNAB kun je doelen instellen (meer hierover in de YNAB instructieblog), dit is hoeveel je in het potje wilt stoppen. Je kunt ook instellen dat je op een datum zoveel geld moet hebben. YNAB vertelt je dan hoeveel je elke maand moet budgetteren. Voorbeeld: op 30 juni moet je de gemeentelijke belastingen betalen, die kosten €430,-. Om daarop goed voorbereid te zijn moet je dus 6 maanden sparen. YNAB vertelt je dat je dan €71,67 per maand in dit potje moet stoppen om dat te halen.


  • Met 1 klik op de knop kun je al je potjes financieren. 


Meer informatie ga je vinden in de YNAB blog. 


Heb jij momenteel een budget? Lijkt het je wat om dat te gaan gebruiken? Hoe houd jij inzicht op je financiën; papier, excel of een ander programma of app? Laat het weten in de reacties!!

Reacties