#10goals Doelen bijhouden en halen



Bron: https://www.latrastiendadeliderlamp.es/el-metodo-bullet-journal/

Elk doel kent zijn eigen ritme, zijn eigen tijd en zijn eigen aandacht. Sommige doelen zullen een kwestie van routines zijn, sommige die van hard werken. Maar een goede voorbereiding en goede instelling gedurende het proces kunnen je helpen.  Hieronder een aantal tips, met weer mijn eigen doelen als voorbeeld.

 Schrijf je doelen uit

Het is slim om eerst je doelen helemaal uit te schrijven en concreet en helder voor jezelf te hebben wat jouw doel inhoudt. Mijn doel bijvoorbeeld ik ben rustig en pieker weinig is nogal abstract. Maar zelf weet ik goed wat ik daarmee bedoel. Ik weet wanneer ik dit doel gehaald heb, welke acties ik hiervoor ga ondernemen en wat de opbouw erin is. Wees dus duidelijk in je eis en stel een plan(netje) van aanpak op.

Stel een deadline en zet een lijn uit

Wat fijn is voor jezelf om te doen is een lijn uitzetten door te tijd. Daarvoor heb je eerst een deadline nodig. Geef jezelf wel veel de tijd, bijvoorbeeld een 2-5 jarenplan. Vooral als je nieuwe gewoontes wil aanleren of grote projecten hebt, heb je die tijd gewoon nodig.
Daarna kun je een tijdlijn uitzetten, want niet alle doelen zullen even lang duren. Welke doelen zijn voor jou het belangrijkst? Waar begin je nu al mee? Wanneer moet je je doel gehaald hebben? Alle doelen tegelijk allemaal onderhouden is waarschijnlijk te veel gevraagd.
Om je een beetje een beeld te geven zie je mijn tijdlijn hiernaast.

Stel een maandplan op

Uit onderzoek blijkt dat een maandplan maken het beste werkt (bron: nooit meer te druk*). Je hebt dan een goed overzicht en verliest jezelf niet in details. Schrijf per doel op wat je ervoor gaat doen deze maand en wat je subdoel is voor het eind van de maand. Het kan natuurlijk zijn dat je bij stap 3 hebt besloten dit doel nog even niet te doen, dan hoef je hem ook niet mee te nemen in je maandplan.

Reflecteer en stel bij

Om jezelf te blijven monitoren is het handig om continu te reflecteren. Naja, niet continu, maar wel meerdere keren per week. Dat kan op verschillende manieren:
  • Plan een paar keer in de week in dat je naar je doelenlijstje kijkt en kijkt hoe je ervoor staat.
  • Schrijf in een dagboek zo nu en dan een reflectie, ook over hoe je je voelt, wat het met je doet. Ben je heel emotioneel en lukt het allemaal even niet? Ben je blij en heb je succeservaringen? Een dagboek kun je ook in Word doen, dat typt fijner.
  • Heel concrete doelen, heel meetbaar, zou je bijvoorbeeld ook in excel kunnen doen. Zoals afvallen.
  • Houd dingen bij in trackers, in een bullet journal of in een app.

Tegelijk heb ik bij deze stap ook stel bij gezet, omdat ik het belangrijk vind dat je blijft kijken of het voor jou haalbaar is. Het kan namelijk zijn dat je te streng bent voor jezelf en dat de doelen een must en een last worden. Dat is absoluut niet de bedoeling. Een betere versie van jezelf is nooit een gestreste, strenge, boze, geïrriteerde, teleurgestelde of gefrustreerde. Het is juist iemand die tevreden en trots kan zijn met wat hij/zij wél doet!
Dus stel alsjeblieft bij als het je te veel wordt! Dat is geen schande!
Maar aan de andere kant, als je merkt dat je je gaat vervelen of als het heel goed gaat, kun je natuurlijk altijd een tandje erbij doen!

Vraag om hulp

Doelen zijn fijn en belangrijk, maar we leven gelukkig in een maatschappij waarin we dat niet alleen hoeven te doen. Vooral met serieuze problemen (depressie, ernstig overgewicht, schulden), moeten we niet denken dat we het alleen moeten doen. Ik heb ook hulp ingeschakeld voor mijn doelen:
  • Een coach voor het piekerdoel, beste beslissing van mijn leven
  • Een diëtiste voor het afvaldoel
  • Een schoonmaakster voor het huisdoel
  • Mijn begeleider op school voor mijn werkdoel
  • Mijn begeleider van mijn opleiding voor mijn masterdoel
  • Mijn man in al mijn doelen

Nou, zo zie je maar, je kunt overal hulp bij vragen en ik ben heel blij dat ik het heb gedaan (en ik ben niet eens heel assertief)!!

Maak er een feestje van!

Zoals ik al zei bij stap 4, het moet leuk zijn en je moet trots kunnen zijn. Deze doelen moeten te allen tijde positief blijven! Daarom is het leuk er een feestje van te maken. Hieronder een paar tips om er een feest van te maken:

  • Maak het zichtbaar en motiverend. Maak een mooie poster met je doelen erop, of zoek een ander plekje waar ze tot hun recht komen en aandacht krijgen.
  • Vier de successen. Deel met mensen als je weer een stapje dichterbij bent gekomen. Maak ook tussenstappen en tussendoelen zichtbaar voor jezelf, en kruis ze af. Vertel mensen waar jij zo enthousiast over bent.
  • Vier een feestje als een doel is gehaald. Hiermee bedoel ik natuurlijk niet dat je een buurtbarbecue moet gaan houden elke keer dat je een doel hebt gehaald. Maar trakteer jezelf en je nabije omgeving op iets lekkers, of op een avondje bowlen of film. Verzin iets, maar jij verdient het om een feestje te vieren.
  • Vier je deadline. Ik kan nu al uitkijken naar het moment dat ik 25 word (mijn deadline). Ik wil dan graag een soort presentatie houden voor mijn man en mijn gezin (vader, moeder, zusje) en vertellen wat er is gelukt en wat mijn volgende doelen zijn. Echt supersuf natuurlijk, met zo’n powerpointje enzo, maar ik kan er al helemaal gelukkig van worden. Misschien wil jij wel lekker met je nabije omgeving uit eten of een dagje weg of wil je ook laten zien wat je hebt bereikt. Wat je ook doet: VIER HET!!!

Ik hoop dat je nu ook met volle overgave en superveel enthousiasme kunt gaan werken aan je doelen! Maar vergeet niet: maak er een feestje van, en niet een begrafenis…

*Dit onderzoek komt niet letterlijk uit dit boek, de schrijver gebruikt dat onderzoek weer als bron. Ik heb alleen het boek gelezen en niet de oorspronkelijke bron.

Hoe zorg jij dat je focus houdt op je doelen? Laat het weten in een reactie!

Reacties