#Huis Zo houd jij je huis opgeruimd!

bron: https://www.fiftyandmemagazine.be/fr/bien-etre/le-zero-dechet-le-minimalisme-la-detox-digitale-explications-de-ces-nouveaux-concepts-de-vie


Geef toe, een opgeruimd huis is toch het fijnst? Niet hoeven vitten op je huisgenoten, spullen terugvinden, rust om je heen, makkelijker schoonmaken. Toch kan het soms best moeilijk zijn om je huis langdurig écht opgeruimd te houden. Daarom hier 7 tips/stappen om je huis opgeruimd te maken en te houden. 


#1 Minimalisme

Ik ga het je nog heel vaak zeggen, maar ik zweer er bijna bij: minimalisme. Ik vind het geweldig: niet zo veel spullen, de spullen die je hebt hebben toegevoegde waarde en je huis voelt rustig en gezellig. Over minimalisme kun je op deze blog en op youtube nog veel meer vinden, mocht je dat interessant vinden.

#2 Weet je basis

Je basis wil zeggen dat je van elke ruimte weet hoe het er uit moet zien als het HELEMAAL is opgeruimd. Zoals het er zeg maar uitziet als je visite krijgt, of als je foto’s voor funda zou moeten maken, maar wel zo dat het leefbaar is en past bij jou. Dat is je basis. Dus pak nu alle boodschappentassen die je in huis hebt, en gooi alles in de tassen wat niet in je basis hoort. Het gaat dan even niet om ruimtes die je als opslag gebruikt, maar de ruimtes waar je leeft, dus de benedenverdieping en de slaapkamers, de badkamer, (hobbykamers?). Gelukt? Boodschappentassen gevuld? Zet alles op de foto, zodat je altijd terug kunt kijken bij twijfel of iets wel/niet in je basis hoort.
De boodschappentassen ga je nu ook meteen even goed uitzoeken:
-          Gooi eerst alles weg wat afval is of in de prullenbak/papierbak mag (waarschijnlijk een groot deel).
-          Doe daarna alles weg wat gedoneerd mag worden (naar de schuur, in de auto)
-          Nu houd je denk ik 3 categorieën over:
§  Spullen waar je iets mee moet: denk aan die ene brief die je nog wil versturen, dat ene tijdschrift wat je van je schoonmoeder écht moet lezen. Leg dat even bij elkaar, en doe daar zometeen ook echt iets mee of plan het in. Misschien beslis je wel dat je jezelf hebt wijsgemaakt dat je er iets mee moet, het is oké om het dan weg te doen.
§  Spullen waar je geen vaste plek voor hebt: kijk bij #5.
§  Spullen waar wel een vaste plek voor hebt: ruim ze op.

Top, ben je daar ook weer vanaf.

#3 Controle wat er binnenkomt

Nu je aan de basis staat is het goed om dat zo te houden. Daarvoor zijn nog een paar stappen nodig.
Allereerst is het belangrijk dat je controle hebt over wat er binnenkomt. Bij mij komen de meeste spullen binnen in mijn tas. Een youtuber (the minimal mom) laat haar kinderen elke dag na school de tassen omkieperen zodat ze helemaal leeg zijn. Met alles moet iets: het moet opgeruimd, in de vaat, een briefje invullen voor school en weer terug in de tas. Goed idee voor als je kinderen hebt, maar dat kun je natuurlijk ook zelf doen.
Ik gooi alleen niet altijd mijn hele tas leeg, want ik heb ook voor mijn tas een basis; ik weet wat erin mag en wat eruit moet.
Zorg dat je er alleen spullen in laat die je de volgende keer dat je je tas gebruikt ook weer nodig hebt.
En het is slim om maar enkele tassen te hebben (#minimalisme). Ik heb 1 tas (een eastpak) voor mijn werk en andere grote uitjes, 1 klein handtasje voor kleine boodschappen, verjaardagen en de kerk enzo, en 1 tasje met m’n dansschoenen.

#4 Routine

Deze is best voor de hand liggend maar wel belangrijk. Routines zorgen ervoor dat je minder energie hoeft te stoppen in de dagelijkse dingen, zodat je die energie weer voor nuttige dingen kan gebruiken. Denk aan het opruimen van je schoenen en jas als je thuiskomt, maar ook het leeggooien van je tas. Mij helpt het om mijn ontbijt in de keuken te maken zodat ik meteen alles weer kan terugzetten in de kastjes. Zoek daarin ook naar makkelijke manieren die het beste bij jou passen. Dus niet klakkeloos iets van youtube, je vriendin (of van mij) aannemen.
Hierin een populaire term is ‘clean as you go’. Nu vind ik schoonmaken wel een beetje ver gaan, maar ‘tidy as you go’ kan ik me zeker in vinden. Dus verlaat je een ruimte, ruim het op (het liefst naar de basis, zie stap 6).
Train jezelf! Routines zijn niet in een dag geboren. Reflecteer op je routines, schrijf ze uit, bouw ze in. Ik heb nog meer blogs over routines.

#5 Homes

Hier had ik het al even over, maar creëer vaste plekken. In het Engels (door clutterbug) zo mooi verwoord als: homes. Oftewel een thuis voor je spullen. Klinkt heel gezellig, worden je spullen ook blij van stel ik me zo voor, dat-ie weer thuis mogen komen als jij hebt opgeruimd. Maar het is natuurlijk vooral fijn voor jezelf. Je weet waar iets moet. Heb je geen vaste plek? Vraag je dan af of je het ding wel echt nodig hebt. Mijn gevoel is dat belangrijke spullen vaak al een plek hadden of een logische plek kunnen krijgen. Heb je het toch echt nodig, zorg dat je overtuigd bent van de plek en het logisch is, zodat je dat ook weer goed kunt vinden.

#6 Begin klein                                     

Het terugbrengen van je ruimtes naar de basis is voor mij de cruciale opruimtip. Maar dat doe je niet van de ene op de andere dag. Je doel met die basis is dat je op de automatische piloot die basis terug kunt brengen, maar dat moet je trainen. Hoewel ik dit nu heel leuk aan jullie verkondig, heb ik dit ook nog lang niet in al mijn ruimtes. Mijn badkamer en zitkamer gaan nu aardig automatisch, maar mijn eettafel en mijn slaapkamervloer zijn regelmatig vol troep. Begin dus met één of twee ruimtes die je zo gaat aanpakken en die je binnen een paar minuten weer kunt opruimen.

#7 Vast moment

Die badkamer en zitkamer gaan bij mij dus wel oké. Maar de rest is nog lastig. Daarom heb ik een vast moment in de week waarop ik alle ruimtes (dat wil zeggen de ruimtes waar ik leef, dus niet de opslag) weer terugbreng naar de basis. En dat is chill. Meer hoef ik er niet over te zeggen.

#8 Het einddoel

Het einddoel is dat je zo goed weet waar alles hoort, je zo’n controle hebt over de spullen die je huis inkomen en dat je zulke goede routines hebt ontwikkeld dat je huis binnen no-time weer terug naar de basis is. Dus probeer elke keer jezelf weer een nieuwe uitdaging te geven als je de rest al hebt gehaald, om naar dit einddoel te werken.

Succes met het werken aan jouw opgeruimd huis. Heb jij nog andere tips die anderen echt moeten weten? Laat het weten in de reactie. 


Reacties