#10goals Kerntalentenanalyse

CoreTalents |

Ben jij zoekende naar wie je nu echt bent? Waar je nu echt goed in bent? En waar je nu echt gelukkig van wordt?

Dan is een kerntalentenanalyse misschien wel iets voor jou.

Het klinkt heel erg als een reclamepraatje, maar gelukkig word ik niet gesponsord, en meen ik het ook echt. Ik heb zelf een kerntalentenanalyse gedaan en denk dat het voor iedereen nuttig kan zijn. Het is wel duur, en daarom denk ik dat het niet voor iedereen noodzakelijk is.

Over kerntalentenanalyse
In je jonge jaren heb je veel gespeeld. Waarschijnlijk werd je daarin gestimuleerd door je ouders en heb je natuurlijk externe factoren gehad die bepaalden wat jij speelde, maar uiteindelijk neigde je toch naar dat ene speelgoed, of zocht je altijd een bepaald soort uitdaging op. Jouw speelgedrag van je jonge jaren (4 jaar - begin puberteit), zegt iets over je kerntalenten.

Daniëlle Krekels deed deze ontdekking en heeft coretalents opgericht, na empirisch onderzoek. De kerntalentenanalyse bestaat uit een gesprek waarin je vertelt waarmee je speelde en hoe blij je daarvan werd. Naar aanleiding daarvan worden conclusies getrokken in hoeverre bepaalde talenten bij jou passen. 

De kerntalentenanalyse onderscheidt 21 talenten die of sterk, klein of half bij jou aanwezig zijn. Inzicht hierin kan je helpen; waar geef ik mijn energie aan? Sterke talenten inzetten zullen jou meer energie geven, je in je kracht zetten. Kleine talenten zullen juist een energielek veroorzaken, wat kan leiden tot een burn-out of bore-out. 

De analisten (de mensen die dit interview met je afnemen), moeten erkend zijn door core-talents. Dan zijn ze betrouwbaar.


Mijn ervaringen
Ik vond het heel moeilijk om terug te graven naar mijn kindertijd, maar uiteindelijk lukte dat wel. Toen het profiel van de talenten besproken werd had ik veel herkenning, maar vooral bevestiging. Ik kan nog weleens piekeren of ik ergens wel echt goed in ben, waarom ik dit nou zo doe en of ik daarmee niet mijn tijd verspil.

Een voorbeeld: ik kan soms heel lang bezig zijn met het maken van plannetjes. Dat voelt soms als een tijdverspilling, maar het blijkt ook dat daar een stukje van mijn talent inzit. In plannen uitdenken op de lange termijn, zoals 10 doelen opstellen voor 5 jaar 😉.  

Nu weet ik ook waar ik mijn tijd en aandacht aan ga geven en waarbij ik dat minder ga doen, omdat dat gewoon minder bij me past!

Iets voor jou?
Ik denk dat je er wat aan hebt als:
- je je niet uitgedaagd voelt op je werk.
- je het gevoel hebt dat je werk een enorm energielek is, je zit niet lekker in de flow.
- je hoogbegaafd bent en op zo veel gebieden je wilt ontwikkelen, dat je niet weet wat je moet kiezen.
- je je gestrest en moe voelt.
- je misschien wel van carrière wilt wisselen, maar niet weet of dat verstandig is.
- je een studie moet kiezen maar daar nog moeite mee hebt of twijfelt.
- je met je eigen ontwikkeling bezig bent en denkt dat dit een mooie aanvulling is.
- je geld over hebt en wel zin hebt in wat zelfinzicht (zoals ik al zei; het is een flinke investering, maar wel de moeite waard!).

Meer informatie 




Reacties