#Lezen 8 geweldige boeken over duurzaamheid

 

Ben je nieuw in duurzaamheid? Wil je graag beginnen maar je weet niet hoe? Ben je nog sceptisch en weet je het allemaal niet zo goed? Ben je al heel ervaren en wil je meer en meer weten over duurzaamheid? Met deze boeken vind je wat je zoekt. 

Dit zijn mijn favoriete boeken rondom duurzaamheid die je echt moet lezen!

Palmen op de Noordpool

Dit boek gaat over klimaatverandering en is geschreven voor kinderen op de basisschool. Het boek biedt veel informatie maar ook leuke en positieve tips. Het is een mooie ingang voor gesprek , of je nu leerkracht of ouder, (of tante, of oom, of oma, of opa, of buurvrouw of... nouja je snapt het wel) bent. 

Dit boek lees je als:
- Je met kinderen het wil hebben over duurzaamheid.
- Je kind geïnspireerd is en meer wil weten over duurzaamheid.

Het zero waste project

Jessie en Nicky Kroon zijn mijn voorbeelden op het gebied van zero waste. Ze zijn Nederlands, wonen in Amersfoort (daar woon ik in de buurt) en ik kom regelmatig in de bulkwinkel waar zij ook komen, maar ben ze helaas nog nooit tegengekomen 😢. Onlangs hebben ze ook een webwinkel geopend Smir.store.

In dit boek lees je alles over hoe zij begonnen met hun zerowaste-avontuur. Ik vond het heel inspirerend, hoewel ik al veel weet op het gebied van zero waste. Ze leerden me vooral dat vallen en opstaan mag, en het is fijn om dat soms weer even te horen 😉.

Dit boek lees je als:

- Je wilt weten of dat plastic nu echt zo erg is.
- Je denkt dat plastic scheiden wel voldoende is.
- Je graag een mooier huis wil, meer geld wil overhouden en ook nog iets goeds wil doen voor je planeet.
- Je het moeilijk vindt om met zero waste te beginnen.
- Je het moeilijk vindt zero waste vol te houden.
- Je leuke verhalen en bemoediging wil lezen.

Het hebzuchtgas

Ik vond dit zelf niet een van de beste boeken van Jan Terlouw, hoewel ik helemaal weg ben van Koning van Katoren. Het boek wil eigenlijk aangeven dat we soms te veel meegaan in de waan van de dag, wat ten koste gaat van onze aarde, onze samenleving en dus uiteindelijk van onszelf.

Het is fictie en vooral geschikt om met jongeren over door te praten. Dus als je leraar VO bent is dit een heel goed boek om aan te raden.

Dit boek lees je als:

- Je een opening zoekt om te praten over duurzaamheid.
- Je op een nieuwe manier naar duurzaamheid wil kijken.
- Je gewoon zin hebt in fictie.

Dor

Wauw! Wat een goed boek! In een review zal ik er nog meer over vertellen, maar dit boek was echt goed, en niet alleen als je met klimaat bezig bent.

Het is een YA (young adult) boek en speelt zich af in onze huidige maatschappij. Het draait om de vraag: wat als het water op zou zijn? 

In het boek gebeurt dit in Amerika; het water is gewoon op. Niet een directe dreiging, maar wel iets wat een gevolg van klimaatverandering zou kunnen zijn. Heel heftig om te lezen, maar heel goed en met veel humor geschreven.

Dit boek lees je als:

- Je van YA houdt, zoals hunger games, maze runner en andere distopische boeken.
- Je van spannende boeken houdt.
- Je meer wilt weten over de gevolgen van klimaatverandering.
- Je een wake-up call nodig hebt!

Hoe kan ik groener leven?

Dit is een heel simpel en makkelijk boekje. Een echt instapmodel voor duurzaamheid. Het is door een christen geschreven en dat komt ook terug. Maar als je geen christen bent is het denk ik ook een mooi boekje, omdat het ook gaat over waarden niet niet-christenen hebben.

Het boekje bestaat uit 10 brieven, waarin iemand met meer ervaring op het gebied aan duurzaamheid wat vertelt aan een minder ervarenere (🤔?). Heel makkelijk geschreven, 80 blz, in een uurtje uit te lezen.

Dit boek lees je als:

- Je een start wil maken met duurzaamheid en je nogal een noob voelt.
- Je een uurtje niks te doen hebt.
- Je graag wat meer wilt weten over waar je moet beginnen.
- Je soms het gevoel hebt dat het er allemaal niet toe doet.

De verborgen impact

Dit boek is niet misselijk, dit maakt indruk. Maar het is ook hoopvol. En het ziet er leuk uit vanbinnen 😉, ook belangrijk. 

Het boek beschrijft de 10 meeste vervuilende acties. En dat je dat niet altijd denkt of ziet. En wat je eraan kunt doen!

Ik heb ook het werkboek, waar ik vandaag mee aan de slag ga. In de uitgebreide review zal ik hier meer over vertellen.

Dit boek lees je als:
- Je meer achtergrondinformatie wilt over duurzaamheid
- Je twijfelt of de klimaatproblemen wel echt zo erg zijn
- Je wilt zien waar je het meeste impact kan maken

Superwaar

Nu moet ik eerlijk zijn, deze heb ik nog niet helemaal gelezen (of eigenlijk helemaal niet 😇). Ik heb wel een workshop van de schrijver bijgewoond, en dat was heel leuk. Voor de uitgebreide review ga ik het uiteraard nog lezen!

Het boek gaat over duurzaamheid in de supermarkt en is heel praktisch en informatief voor als je bewuster boodschappen wilt doen.

Dit boek lees je als:
- Je duurzaam boodschappen wilt doen
- Je wilt weten waar je eten vandaan komt


Heb jij nog goede boekentips? Laat het weten!
Binnenkort komt er waarschijnlijk een deel 2 😄





Reacties