#Geld en Duurzaamheid: Zo maak jij een mooiere wereld met je geld

 

https://www.avenir-plus-riche.fr/apport-premier-achat-immobilier/

Geld en duurzaamheid, het lijken elkaars tegenpolen. De ecologie lijkt de rekening te betalen van een snel groeiende economie. Maar niets is minder waar, zo stelt ook Jelmer Mommers in zijn boek Hoe gaan we dit uitleggen? (2019). Hij legt gedurende zijn boek onder andere uit dat een bloeiende economie en een prachtige aarde hand in hand gaan. En weet je? Jij kunt daarin veel meer betekenen dan je denkt!

In deze blog leg ik uit waarom jouw persoonlijke financiën van essentieel belang zijn voor de aarde. Vervolgens vertel ik wat je zelf kan doen en hoe je dat makkelijk en behapbaar houdt voor jezelf.

Jij maakt of breekt de wereld met je geld

Indirect draag jij misschien wel bij aan discriminatie, onrecht, ontbossing, corruptie, gas- en oliewinning, klimaatverandering en wapens. Voel je je al beledigd? Ik snap het, maar grote kans dat jij bijdraagt aan deze verschrikkelijke onderwerpen door je bankkeuze, hypotheek, pensioenfonds en zorgverzekeraar.

Eigenlijk is het heel simpel: jij stalt jouw geld op de bank. De bank wil natuurlijk dikke winst maken. Dat doen ze door te investeren in onderwerpen die hen lekker veel geld opleveren. Sommige banken hebben in de loop van de tijd een moreel geweten gekregen of zijn vanuit een moreel geweten ontstaan; zij investeren hun geld niet in de bovenstaande onderwerpen, maar juist in onderwerpen die de wereld een stukje mooier maken.

Jouw geld financiert dus fondsen die de wereld mooier maken of juist niet. In deze blog vind je stappen die je kunt ondernemen om jouw financiën duurzamer te maken.

Bank

De bank nam ik net al als voorbeeld. Je kunt gelukkig heel makkelijk vinden hoe jouw bank ervoor staat op https://eerlijkegeldwijzer.nl/bankwijzer/

Neem eens een kijkje op deze site. Zoals je ziet scoren ABN Amro en ING erg laag. ABN Amro promoot wel duurzaamheid in hun reclamespotjes, maar in real life ziet het er toch heel anders uit.

Makkelijke oplossing: 

Stap over naar ASN Bank, SNS of Regiobank. Dit kost misschien eenmalig wat moeite (niet veel, want ik ben lui en ik heb het ook gedaan), maar dan zit je voor de rest van je leven gebakken.

Hypotheek

Ja, daar zit ik dan, dit blogje te schrijven terwijl ik net een huis heb gekocht. Heb ik gelet op de hypotheekverstrekker waar ik bij zit? Ja, maar die is niet zo nobel; als millenial was de keuze niet ruim voor een hypotheekverstrekker en zijn we blij dat we er een hebben, maar die is niet verantwoord. Er was letterlijk maar 1 keuze, anders hadden we geen hypotheek kunnen krijgen met ons budget.

Toch kan ik als millenial, die het o-zo zwaar heeft 😛, ook mijn steentje bijdragen. Ik kan bijvoorbeeld extra aflossen, zodat de verstrekker minder rente heeft. Daarnaast kan ik na 10 jaar (misschien wel eerder) overstappen, wanneer mijn financiële situatie wat stabieler is. 

Makkelijke oplossing: 
Kijk bij het kopen van een huis naar verantwoorde hypotheekverstrekkers. 
Heb je al een hypotheek? Los extra af, of zelfs helemaal, zodat ze niet met je rente aan de haal kunnen.
Stap over wanneer je deze mogelijkheid hebt.

Zorgverzekeraar

De zorgverzekeraar is nog zo'n grote speler die veel geld binnenkrijgt en dus ook veel invloed kan uitoefenen op de wereld(markt). Ook hiervoor kun je kijken op https://eerlijkegeldwijzer.nl/verzekeringswijzer/

Hier zie je dat eigenlijk de enige verantwoorde speler de a.s.r. is. Die heeft ook dochterbedrijven die misschien goedkoper kunnen uitvallen. Zo zitten wij bij Ditzo, wat (volgens mij) een dochterbedrijf is van de a.s.r.. 

Makkelijke oplossing:
Stap elk jaar over van zorgverzekeraar (sowieso beter voor je portemonnee) en kies vervolgens voor een duurzame verstrekker. Afsluiten en vergelijken gaat makkelijk via https://www.independer.nl/ .

Beleggingen

Beleggen is, zo pleiten sommigen, momenteel meer rendabel dan sparen. En qua rente klopt dat vaak ook wel (voor zover ik met mijn boerenverstand kan bedenken). Maar ook met beleggingen heb je invloed. Kies jij voor de gangbare beurzen, die nog lobbyen voor extra gas- en oliewinning? Of help je met je geld een vrouw in Afrika die een bedrijfje wil beginnen?

Deze laatste vorm wordt microkrediet genoemd. In het kort houdt dit in dat een kansarme ondernemer door een kleine lening een kansrijke ondernemer wordt. Zo helpen we arme landen naar meer zelfstandigheid, autonomie en dus uiteindelijk naar meer welvaart. In tegenstelling tot geven aan goede doelen blijven de mensen niet afhankelijk van giften en krijg jij er ook nog wat voor terug.

Er zijn vast ook obligaties, aandelen en beleggingen die je kunt inzetten in meer westerse bedrijven die bijvoorbeeld werken aan duurzame technologieën of meewerken aan de energietransitie, maar daar heb ik dan weer geen verstand van.

Makkelijke oplossing:
Investeer via de ASN in microkrediet of andere duurzame en eerlijke fondsen. 

Energie

Groene stroom is helaas niet altijd groene stroom. Door te smokkelen kan een bedrijf zijn stroom promoten als zijnde groen, op papier is dit juist, maar in werkelijkheid is het grijze stroom; stroom die door fossiele energie tot stand is gekomen. Meer hierover lees je ook in het boek van Mommers (2018), maar zie je ook in deze aflevering van Zondag met Lubach .

Greenpeace heeft een duidelijk overzicht van écht groenestroomproviders (leuk galgje-woord). 

Makkelijke oplossing: 
Stap over op een écht groene energieleverancier. 







Reacties