#Geld 5: Mijn categorieën én uitgaven!


Een budget bestaat uit categorieën, of potjes, op de ouderwetse manier. Deze potjes hebben een vast bedrag per maand, en is het geld op, dan is het op. 

In deze blog vertel ik mijn potjes, every single one, en hoeveel geld daarvoor elke maand wordt gebudgetteerd. Ik gebruik het programma YNAB voor mijn budget.

Deze blog is deel van de serie geld. Hier lees je ook de andere blogs.

DISCLAIMER: ik hoop dat je snapt dat ik niet stoer wil doen ofzo over m'n financiën. Mijn doel is zo eerlijk mogelijk te zijn, met al m'n imperfecties. Voornamelijk om het gesprek te openen en elkaar te inspireren!

Mijn budget is onderverdeeld in 7 grote categorieën, die ieder weer eigen potjes hebben. Deze 7 zijn:

  1. Vaste lasten
  2. Variabele lasten
  3.  Boodschappen
  4. Giften en cadeaus
  5. Leuke dingen
  6. Jaarlijkse uitgaven
  7. Verlanglijstje
Vaste lasten
Onder mijn vaste lasten staan alle dingen die maandelijks worden afgeschreven. Ik heb deze in YNAB op volgorde van afschrijving staan. 
  • Hypotheek -  €863,34
  • Goede doelen (is ook bijdrage kerk) - €177,- 
  • Zorgverzekering - €219,70
  • Vakbond - €12,50
  • Levensverzekering - €6,82
  • Verzekering woon en vrije tijd - €11,24
  • Verzekering auto - €62,-
  • Spotify - €2,50
  • Elektriciteit en Gas - €65,-
  • Internet - €28,-
  • Water - €11,24
  • Telefoons - €21,-
  • Storytel - €11,99
  • Aansprakelijkheidsverzekering - €6,76
  • Belegging - €25,- 
  • Kosten betaalpas - €3,80
  • Collegegeld - €214,30
  • Wegenbelasting - €21,-
  • Schoonmaak container - €8,25
Opmerkingen:
- De goede doelen is ook een groot deel voor de kerk. De kerk is iets waar je gebruik van maakt, maar niet verplicht bent te betalen. Omdat het toch een soort service is, is het gebruikelijk hiervoor te betalen. 
- Elektriciteit en Gas wordt ook deels teruggegeven aan het eind van het jaar, omdat we zonnepanelen hebben.
- Belegging ga ik later nog over bloggen.
- Collegegeld wordt ook weer teruggegeven door werkgever.

Variabele lasten

Dit zijn variabele lasten en hier zit vaak wat ruimte. Coaching en osteopaat geef ik niet elke maand uit, maar het geld is er, mocht ik een afspraak hebben. Ik vul het potje dan de maand erna weer. Ik wissel hiermee heel vaak, mocht ik ergens anders geld tekort komen, dan haal ik het vaak uit deze potjes en doe ik daarmee wat zuiniger.
  • Coaching - €185,- 
  • Osteopaat - €75,-
  • Spullen - €25,-
  • Verzorging - €25,-
  • Huishouden - €10,-
  • Vervoer en Auto €200,-
  • Kleren - €10,-
- Verzorging is kapper en verzorgingsproducten. Dit is vaak niet op en neem ik mee naar volgende maand om zo te 'sparen' voor bijvoorbeeld de kapper.
- Vervoer en Auto wordt ook deels vergoed door de werkgever.
- Kleren is nog laag, dit wordt hoger als de schuld is afbetaald.

Boodschappen

Hier heb ik per week €80,- voor. Ik ga uit van 5 weken. Ik heb ook nog geld voor vitaminepillen, ongeveer €35,- per maand.
 
Hier zit ook budget in voor koopzegels. Het geld van de koopzegels geef ik vaak ook weer uit aan boodschappen. 

Giften en cadeaus
Dit geld gebruik ik voor onverwachte giften en cadeaus. Het geld blijft in de potjes na de maand. Soms heb je een maand met heel veel verjaardagen en soms een stuk minder. Daarom blijft het geld in de potjes.
  • Collecte - €15,-
  • Giften onverwacht- €15,-
  • Cadeaus en kaartjes - €50,-
- Collecte is voor de kerk.
- Giften zijn bijvoorbeeld acties, collectes aan de deur of Giro555

Leuke dingen

Hieronder valt uit eten, dagjes weg en weekendjes weg.
  • Uit eten - €35,-
  • Dagjes weg - €50,-
- Uit eten is een experiment. Ik kwam geld tekort bij boodschappen dus heb hier wat geld weggehaald. 
- Dagjes weg wordt opgespaard.

Jaarlijkse uitgaven

In de geldblog 1 en 2 kun je lezen over jaarlijkse uitgaven. Dit heb ik vrij vertaald vanuit YNAB. Dit zijn de uitgaven waarvan je weet dat gaan komen, maar die je vaak vergeet. Hiervoor zet ik een doel per datum en zet maandelijks geld apart, zodat ik op de deadline genoeg geld heb.

Ook kan het zijn dat dit potje altijd aangevuld moet worden tot een bepaald bedrag. Als ik bijvoorbeeld naar de tandarts ga en daarvoor een rekening krijg, vul ik de maand erop het potje weer aan tot €200,-.

  • Eigen Risico: per jaar €760,- reserveren.
  • Onverwachte uitgaven: moet altijd €1.000,- zijn.
  • Tandarts: moet altijd €200,- zijn.
  • Sela: €39,50, elke maand zet ik wat apart.
  • YNAB: €80,- , elke maand zet ik wat apart.
  • Onderhoud huis: €850,- , elke maand zet ik wat apart.
  • Ballet: €525,12, elke maand zet ik wat apart.
  • Stijldansen: €590,- , elke maand zet ik wat apart.
  • APK en onderhoud auto: €300,- , elke maand zet ik wat apart.
  • Rioolheffing: €180,- , elke maand zet ik wat apart.
  • Fietsverzekering: €62,- , elke maand zet ik wat apart.
  • Gemeentebelasting: €491,- , elke maand zet ik wat apart.
- De bedragen waarvoor ik elke maand wat apart zet, worden jaarlijks uitgegeven.
- Sela: een christelijke muziekgroep. Je krijgt voordelen door hen te steunen en ik gebruik veel gratis materiaal zoals bladmuziek, dus vind dit wel zo eerlijk.
- Stijldansen is contributie voor 2 personen.

Verlanglijst

Hier zet ik alles in wat we graag willen hebben of voor willen sparen. Studies, spullen, vakanties, alles gaat hierin.

Momenteel hebben we nog geen geld in deze categorie, omdat we eerst de schuld willen afbetalen. 


Poeh, dat was een heleboel. Best gek om dat zo uit de doeken te doen, maar ik geloof echt dat we van elkaar kunnen leren. Ik vind het altijd heerlijk om op youtube budgetten van anderen te bekijken, maar ik mis hierin een Nederlands referentiekader. Ik hoop daar nu zelf aan bij te dragen en zo openheid te creëren.

Heb je vragen over mijn budget? Pak jij het heel anders aan? Wat voor categorieën heb jij? Waar geef je veel meer of minder geld aan uit? Laat het weten in de reacties! Ik ben heel benieuwd!







Reacties

  1. Ha Roos!

    Zo leuk om een overzicht te zien met échte bedragen...
    Mijn post 'overig' is dus altijd veel te hoog... Dan heb ik weer batterijen nodig, een nieuw lampje, inkt voor de printer, papier, postzegels, fotoboek, vuurwerk, waxinelichtjes, enz. enz., daar lijkt echt geen einde aan te komen. En ook elke maand weer, best wel gek...

    En hoe kan je 10 euro voor kleding butgetteren? Zeker als je ook nog wil opletten wát je koopt, dat het kwaliteit/duurzaam is, dan kan je met een budget van 10 euro per maand precies één ding per jaar aanschaffen...?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hee Arike, bedankt voor je reactie!! Ik heb voor batterijen bijvoorbeeld mijn categorie spullen, maar een categorie overig of 'stuff I forgot to budget for' is ook een goeie ;). Kleding is inderdaad heel weinig, maar dat komt omdat we eerst de schuld willen afbetalen. Dat geld is nu gegaan naar nieuwe sloffen, handschoenen, dat soort dingen. Zoals je ergens anders kon lezen ga ik sommige categorieën nog ophogen wanneer de schuld is afbetaald. Kleding is daar één van. Het wordt dan waarschijnlijk €50,- in de maand. Maar met een capsule wardrobe zul je ook slechts een paar items hoeven vernieuwen per jaar!

      Verwijderen

Een reactie posten