#Geld: Nieuwe auto

Ik vertelde pas over onze mooie Panda die helaas aan het einde van z'n Latijn is... Daarom is het tijd voor een 'nieuwe' auto. Wel een tweedehandsje, hoor, ons budget is zo'n €2.500.

Toch zette het me aan het denken; de eerste auto was total loss na een auto-ongeluk, de tweede auto zou €1.100,- euro kosten om te repareren. Beide auto's zijn maar één jaar meegegaan.

Hoewel we voor de APK-kosten hebben gebudgetteerd, waren we ook wel heel optimistisch: we rekenden €500,- voor de APK, terwijl we eigenlijk wel wisten dat dat meer ging zijn. We hebben ook een buffer van €7.500,- maar die is eigenlijk voor noodgevallen en niet voor dit-zag-ik-allang-aankomengevallen.

Dus dat gaan we even anders doen!


Sinking Funds

Vaak wordt gesproken over sinking funds. Dit zijn potjes waar je maandelijks geld instopt voor niet-maandelijkse uitgaven. Denk aan onderhoud huis, onderhoud auto en onderhoud van andere apparaten of dingen die onderhoud vereisen. In het Nederlands heb je het dan ook vaak over afschrijven. Afschrijvingen zijn naar mijn idee meer spaarpotjes om het apparaat uiteindelijk te vervangen.

Deze sinking funds voorkomen dat je je buffer moet aanbreken.

Een verzameling van die twee is dus wel nuttig: ik wil in mijn budget graag ruimte maken voor het sinking fund ‘Auto’.


Blogs

Voordat ik ga rekenen, doe ik even onderzoek. Ik stuit op de volgende blogs die me helpen.

Deze over de kosten van autorijden (porterenee).

Deze gaat ook nog veel over afschrijvingen (NIBUD).


Vaste kosten afschrijving en onderhoud

Onze nieuwe auto zal waarschijnlijk in de miniklasse vallen (segment A), dus we kunnen uitgaan van de eerste kolom. De wegenbelasting, benzinekosten en autoverzekering vallen onder andere potjes, die tellen dus niet mee in mijn berekening. De vaste onderhoudskosten en afschrijving + de variabele onderhoudskosten en afschrijving tellen wel mee.

Er is in deze berekening niet heel duidelijk onderscheid gemaakt tussen nieuwe en oude auto’s, dat maakt het lastig, want de auto die wij gaan kopen zal waarschijnlijk al best wat jaartjes op de teller hebben staan. Dat heeft invloed op de afschrijving, want een nieuwe auto gaat in afschrijving véél harder dan een oude auto (lees ook hier). Ik vind de afschrijvingskosten dus wel wat hoog…

Ik ben eigenwijs; ik pak een vaste afschrijving van €50,- per maand, i.p.v. de €65,50 die het NIBUD voorschrijft. De onderhoudskosten van €21,- wil ik wel overnemen, ik maak er €20,- van.


Variabele kosten afschrijving en onderhoud

Nu de variabele kosten. In het rekenvoorbeeld wordt uitgegaan van 9.000 km per jaar. Wij zullen waarschijnlijk op iets minder zitten, ik ga uit van 6.000 km per jaar.

Poeh, nu moet ik even rekenen. Omdat ik de brandstof niet meetel (ander potje) moet ik die even uit de rekensom zien te halen. Ze berekenen 3 componenten, namelijk brandstof, onderhoud en afschrijving die samen op 19,9 cent per km uitkomen. Ik moet de brandstof daar dus vanaf halen en dus het omgekeerde van hun berekening doen.

Zij berekenen

€149,50 : 9.000 x 12 = 19,9 cent per km

Ik haal brandstof van de €149,50 en houd dus 64,50 euro over.

Dat komt neer op 8,6 cent per km.

(€64,50 : 9.000 x 12 = 8,6 )


Maar ik wil graag rekenen met 6.000 km in plaats van 9.000 km. Oftewel 2/3.

Ik heb het zo berekend:

8,6 cent x 6.000 km : 12 maanden = €43,00

Dit zijn dus de variabele kosten van de auto, die dus afhankelijk zijn van je aantal kilometers.


De nieuwe kosten…

De vaste kosten + de variabele kosten voor onderhoud en afschrijving komen dus uit op €113,-.

Dit zou ik dus maandelijks opzij moeten zetten om onderhoud handje contantje te kunnen betalen, en een goed potje te hebben voor wanneer we een nieuwe auto nodig hebben. Beide zonder onze buffer aan te breken.

Ik moet zeggen dat ik het wel veel geld vind. Je zet echt veel apart, wat je voor het grootste deel niet gebruikt zolang je nog geen nieuwe auto hoeft. Maar ik ken wel het voordeel van zulke potjes; als we iets aan ons huis moeten doen, hebben we daar altijd geld voor liggen.

Mijn oude potje van €51 euro per maand naar de APK wordt dus vervangen voor een potje Onderhoud en Afschrijving Auto, van €113,- per maand.


Hoe zorg jij voor zulke grote uitgaven? Houd jij rekening met afschrijvingen? Hoe voorkom je grote verrassingen?



 


Reacties

  1. Interessant! Is dit dan nog steeds gunstiger dan een nieuwe auto kopen met mogelijk minder onderhoudskosten? Waarschijnlijk wel hè?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja nog steeds gunstiger! De afschrijving van een nieuwe auto gaat zo hard, dat het niet opweegt tegen de onderhoudskosten van een tweedehands auto. Zie link bij het kopje 'Vaste kosten afschrijving en onderhoud'.

      Verwijderen

Een reactie posten