#Geld: Budgetteren voor een baby

Een baby is niet goedkoop, dat hoor je tenminste altijd. En het is ergens natuurlijk waar; je moet veel spullen in huis hebben en er komen veel andere kosten bij kijken.



Maar, ik geloof dat je geen slaaf hoeft te zijn van dat kostenplaatje en dat je daar creatief mee om kunt gaan.

In deze blog wil ik je vertellen hoe wij ons financieel voorbereiden op de komst van de baby.

Starten 

Ik denk dat het slim is met een financieel plan maken zodra je een kinderwens hebt en gaat proberen. Met een beetje geluk ben je meteen zwanger en heb je (nog maar) 9 maanden om financieel voor te bereiden. 

Je kunt dan al meteen elke maand geld opzij zetten voor de kosten van de zwangerschap, bevalling, kraamweek en baby. 

Het mooie is dat je op deze manier al een beetje went aan een iets kleiner budget, aangezien je je geld na de bevalling niet met twee mensen, maar met drie mensen deelt (of nog meer als je al kinderen had).

Maar hoeveel ga je dan opzij zetten? Dat hangt heel veel af van je wensen en waar je geld aan uit gaat geven!

Waar ga je geld aan uitgeven?

Wij hebben elke maand €500,- opzij gezet voor de baby, maar ook al toen we niet zwanger waren, omdat we iets langer moesten wachten. Achteraf is dat best een fiks bedrag en heb ik ook nagedacht over hoe dat zou gaan als je niet die €500,- apart wil zetten. 

Ik zou dan eerst een lijst maken van alles wat je denkt uit te gaan geven.

Ik heb ook veel gegoogled naar de kosten van een baby. Heel veel dingen doe ik niet of anders, maar er waren ook echt wel dingen die handig zijn en waar ik zelf niet aan had gedacht. 

Wij moesten vooral sparen voor:
  • Kraamzorg: wij hebben dit niet aanvullend verzekerd omdat het goedkoper was (volgens mij) om te sparen.
  • Sport: denk aan zwangerschapssport of zwemmen. 
  • Fysio: die hadden wij ook niet aanvullend verzekerd, maar ik kreeg last van bekkeninstabiliteit.
  • Spullen: denk aan vitaminepillen, testen, spullen die de fysio aanraadt, een bevalbad, spullen voor bij de bevalling, enzovoort..
Bij spullen denk je aan:
  • Zwangerschapskleding: je kunt heel veel online vinden of op vinted. Nieuw is echt heel duur. Misschien krijg je ook nog wat kleding in je omgeving.
  • Kleertjes voor de baby: ik vind het superleuk om kleertjes te kopen voor de baby, ik denk dat veel moeders dat hebben. Het is wat onvoorspelbaar, want je weet niet hoe groot ze geboren worden, maar vooral als je tweedehands dingen wil kopen waar verzendtijd bij zit, is het wel handig om van tevoren wat setjes in te slaan. 
  • Kinderkamer: spreekt voor zich 😉. Ook hier is tweedehands mijn motto, maar we hebben ook wat spulletjes nieuw gekocht.
  • Meubilair en grote aankopen: denk aan kinderwagen, autozitje, box of playmat, kinderstoel enzovoort. Ook hierin is tweedehands het key-woord als je het betaalbaar en duurzaam wilt houden.
  • Speelgoed: dit hoef je natuurlijk echt nog niet te kopen. Een paar simpele dingen als een rammelaar zijn voldoende. Maar omdat ik graag Montessori wil werken, is het wel handig om vast vooruit te denken in wat je nodig hebt, vooral als je het tweedehands wil kopen. Hier heb ik dus ook geld voor gebudgetteerd. 
  • Bakfiets: en als we geld overhebben wil ik graag een elektrische bakfiets🤞.
  • Geboortekaartjes
  • Textiel: denk aan hydrofiele doeken, hoeslaken...
  • Wasbare luiers

Bij kennis heb ik allerlei zaken waar ik externe informatie van wil krijgen; denk aan boeken, cursussen, consulten, enzovoort:
  • Vroedvrouw Margot: uitgebreid platform over zwangerschap vanuit een wetenschappelijk verantwoorde blik. Heel erg handig als je informed consent wil kunnen geven en goed over de dingen wil nadenken.
  • Boeken
  • Consult voor wasbare luiers 
  • Zwangerschapscursus
  • EHBO-cursus

Verzekering

Zoals je ziet hebben wij niet tot nauwelijks aanvullend verzekerd voor de baby. Ik geloof niet zo in aanvullend verzekeren, omdat je vaak meer geld kwijt bent dan zonder. Maar je moet dan wel meer geld opzij zetten en dat hebben we wel gedaan, met name voor de kraamzorg.

De fysio kwam wel uit onverwachte hoek. Dus dat was een iets grotere kostenpost. Ik weet alleen niet of aanvullend verzekeren goedkoper was geweest.

Als je in het ziekenhuis wilt bevallen zonder medische indicatie moet je ook daar rekening mee houden in je budget of in je verzekering. Ik wil graag thuis bevallen, dus dan hoef je daar geen kosten voor te rekenen.

En nu?

Oké, leuk, nu heb je een hele lange lijst met alle kosten die die kleine frummel gaat maken. 
Wel handig om daar komende tijd geld voor apart te zetten.

We hebben gekeken hoe veel dit allemaal ongeveer kost. Op internet kun je voor alles wel ongeveer een prijs vinden. Bedenk goed of je tweedehands wilt of nieuw, dat verschilt nogal in prijs.

Tel alle kosten bij elkaar op, en reken hier nog eens 10% bij. Ik denk dat dat een redelijk bedrag is voor alles wat je vergeet. Je gaat waarschijnlijk ook heel veel krijgen, maar een marge is altijd fijn. 

Deel de kosten door 9 (als je er op tijd bij was, en anders door het aantal resterende maanden).
Zet dat geld elke maand opzij.

Nieuw budget

Wij hebben ook uitgerekend hoe we het moeten doen als we minder gaan werken. M'n man gaat 1 dag aan uren minder werken en ik 2 dagen (we zijn allebei 2 dagen thuis, 1 dag gastouder). 

Ik wilde heel graag nog €500,- kunnen sparen per maand, dus heb ik een theoretisch budget gemaakt met ons vermoedelijke nieuwe salaris. Ik heb geschaafd bij bestaande categorieën om te kijken waar we op kunnen bezuinigen en hoe we dan kunnen zorgen dat we toch nog €500,- kunnen sparen, om bijvoorbeeld af te lossen op de hypotheek.

Zo weten we dat we redelijk financieel klaar zijn voor de baby.







Reacties