#Geld: Update

 Een vriendin attendeerde mij erop dat mijn budget, wat ik een jaar geleden heb gemaakt, misschien nu niet meer opgaat. Benzine, gas, elektra en boodschappen zijn echt wel wat duurder geworden. 



Ik wil graag open zijn over geldzaken, dus ik doe gewoon een screenshot van mijn uitgaven.

Dit zijn de categorieën waar ik mee werk:







Variabele lasten






Ik geef dit geld elke maand uit aan deze categorieën. Coaching is de uitzondering, die vul ik alleen aan als ik naar coaching ben geweest.
Het benzinegeld van september hebben we al opgemaakt, maar vanwege de baby verwachten we dat we niet hoeven te tanken in september. Doordat mijn man en ik nu allebei een elektrische fiets hebben hoeven we minder met de auto en proberen we 1x per maand te tanken.

Boodschappen






Voor nu heb ik €70,- per week voor boodschappen. Heel eerlijk gezegd red ik het daar niet (altijd) mee de laatste tijd. Vorige maand heb ik €100,- meer uitgegeven in totaal. Ik ga dus nog een paar maandjes kijken of ik het red als ik zuinig ben, of dat ik toch over ga op zo'n €80,- per maand.

Bij Pieter Pot bestel ik maandelijks boodschappen en probeer het rond de €50,- te houden. Dat lukt meestal wel. 

Giften en Geven

Als christen geloof ik niet dat het goed is om te vertellen wat je geeft aan goede doelen enzo: 'laat je linkerhand niet weten wat je rechterhand doet.' Ook al gaat dat tegen mijn principe van openheid over geld in, Bijbelse principes zijn me toch iets kostbaarder ;). 

Leuke dingen





Leuke dingen heeft een beetje een transformatie ondergaan en ik weet nog niet helemaal wat ik ervan vind. In plaats van twee potjes (uit eten en dagjes weg) is het nu één potje, maar ik weet niet of het genoeg is. Als we ergens bijna altijd over ons budget heengaan is het deze categorie.

En sinds deze maand hebben we zakgeld, vooral omdat ik beter ben in uitgeven dan m'n man en dat vond ik niet eerlijk. 

Feestjes is omdat ik het vaak best vind tegenvallen als je een feestje gaat geven, dat geeft best een knauw in je budget. Daarom zet ik daar tegenwoordig een klein beetje geld voor apart.

Vaste lasten











Qua elektriciteit en gas; dat is voor veel mensen natuurlijk anders. We hebben zonnepanelen en leveren daarmee redelijk wat terug. Voor ons zal er misschien in januari ook wat veranderen als de gasprijs opnieuw wordt berekend..

Jaarlijkse uitgaven










Dit is de kracht van een budget/YNAB: de jaarlijkse uitgaven, of in YNAB-termen; true expenses. Ik heb het er al wel vaker over gehad.

Veel van deze dingen zijn jaarlijkse afschrijvingen, waar we dus al het hele jaar voor sparen, zodat het niet uit de lucht komt vallen. 
(YNAB, simply piano, gebruik creditcard, stijldansen, APK, gemeentebelasting, ANWB, vakantie)

Sommige dingen zet ik apart en vul ik aan: het eigen risico zetten we elk jaar apart en vullen we aan in het begin van het jaar (of langer als het geld er niet is, maar meestal heeft het geen haast).

De tandarts zetten we altijd €200,- voor apart en vullen we z.s.m. aan na een tandartsbezoek.

Sommige dingen bouwen zichzelf op omdat dat gewoon fijn is om geld voor te hebben of omdat ik dat in de verre toekomst moet gaan betalen.
(onderhoud huis, APK die eigenlijk ook bedoeld is voor onderhoud fiets en auto, speelgoed en leermateriaal, verjaardag, fotoboeken).

Sparen





Voor de baby moeten we dingen als kraamzorg enzo betalen. Hier hebben we dus geld voor apart gezet. Dit potje gaat weg na de eerste maanden na de geboorte, als het meeste op orde is.

Ik wil een studie gaan doen die best prijzig is. Ik zal hier zo'n 4 jaar voor sparen.

De buffer loopt nu achter, die hopen we komende maanden langzaamaan weer aan te kunnen vullen.

Het extra geld gaat naar het extra aflossen van de hypotheek.

We hebben sinds kort een aparte beleggingsrekening voor het studiegeld voor ons kindje (die staat nog hieronder in mijn budget).

Jij nog tips?

Mocht je nog tips/toevoegingen voor mij of anderen hebben, laat het maar weten in de reacties. Ben heel benieuwd!





Reacties