#Duurzaamheid: Wasbare luiers in de praktijk

 Ik heb een tijdje geleden wat verteld over wasbare luiers en dat we dat wilden proberen bij onze baby. Maar ik kon toen nog niet vertellen hoe dat in de praktijk beviel.

Nu is ons dochtertje bijna twee maanden en we hebben grotendeels wasbare luiers gebruikt. Ik ga hier proberen zo eerlijk mogelijk de voor- en nadelen en twijfels te vertellen.



Ons systeem

Bij luiers praat je over verschillende 'systemen', dat zijn alle verschillende opties die je kunt gebruiken bij je luiers.

Wij hebben prefolds met overbroekjes, zoals dat heet. Dit is naar mijn idee qua prijs/gemak het voordeligst. Je koopt een hele bende grote lappen, die je als luiers kunt vouwen en met een klemmetje vastzet. Om het waterdicht te maken doe je een soort waterdicht luiertje/onderbroekje eroverheen en klaar is kees.

Prefold
Overbroekje



Voordeel: Veel goedkoper

Het was even een investering: 48 lappen en 10 overbroekjes. Ook hebben we luierzakken erbij gekocht; een kleine voor onderweg en een grote voor thuis. We hebben alles bij nappy's besteld, een fijne webshop vind ik. Alles bij elkaar kostte het zo'n €370,-. Hier kunnen we als het goed is tot ongeveer 11 kg mee vooruit.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet hoe veel geld je normaal aan luiers kwijt bent, maar ik heb meerdere berekeningen gezien en wasbaar wordt, ook met stijgende energieprijzen en ook bij een tweede kind, als goedkoper gezien. Nu moet ik ook zeggen dat wij zonnepanelen hebben en dus onze elektriciteit als het ware gratis is. Het water uiteraard niet.

Voordeel: Minder doorlekken

Ik denk dat Baby nu zo'n 4x echt zodanig is doorgelekt dat we haar nieuwe kleren aan moesten doen. Ook als je haar soms keihard hoort kakken en bang bent dat alles onder zit, dan nog lekt het niet door.
En eerlijk = eerlijk, meestal als ze was doorgelekt hadden we de luier niet goed ingestopt.

Het zit (bij het systeem zoals wij hebben) namelijk zo: je hebt een katoenen lap stof en die absorbeert de poep en de plas, maar die is niet waterdicht. Daarom heb je erover nog een waterdicht broekje (die je in allerlei schattige printjes kunt kopen) eroverheen. Deze zijn zo gemaakt dat als je zorgt dat er geen katoenen lap meer te zien is, ze echt supergoed alle viezigheid tegenhouden. Regelmatig is dat overbroekje vies, maar de kleding zelf niet. Het handige is dat je met een doekje de poep eraf veegt en je kunt het eventueel weer gebruiken (je kunt ook een schone aandoen, da's net zo weinig werk). 

Hetzelfde: Gemak van verschonen

Ik dacht dat het verschonen veel moeilijker zou zijn met een wasbare luier, maar het is eigenlijk heel makkelijk. Je bent wel iets langer bezig, maar het is verwaarloosbaar, vooral als je niet beter weet.

Het ligt ook hier weer aan het systeem wat je hebt. Je hebt systemen die veel sneller zijn dan die van ons.

Bij ons vouw je de katoenen lap om de billetjes en romp net als bij een gewone luier. Met een hand moet je dan wel goed de stof vasthouden en je zet het vervolgens klem met een snappie zoals dat het, een soort klemmetje. Dan moet het overbroekje eroverheen en dat is eigenlijk ook net als een luiers. Ik raad wel echt de klittenband aan, die vinden wij veel fijner dan knoopjes. 

Veel mensen doen wegwerp voor als ze weggaan. Helemaal prima natuurlijk, maar ik moet zeggen dat ik het onderweg niet meer gedoe vind dan een gewone luier verschonen. Je moet alleen een wetbag (tas voor vieze luiers) meenemen. Die heb je in reisformaat.

Twijfel: Rode billetjes

Baby had op een gegeven moment best heel erg rode billen. Er wordt gezegd dat dat niet uitmaakt tussen wegwerp of wasbaar en dat wasbaar vaak zelfs minder rode billen geeft. Helaas heb ik geen vergelijkingsmateriaal.

Wel moet ik opbiechten: toen ze zulke rode billen had, heb ik wegwerpluiers gekocht zodat ik haar vaker kon verschonen zonder een hele lading luiers te krijgen. Zo probeerde ik haar elk uur te verschonen, in te smeren met zalf en vervolgens even met blote billen te laten trappelen (wat ze heerlijk vindt). Ik zag dat met wasbaar niet zitten, want dan heb je dus 12 vieze luiers...

Wel lekte ze toen sneller door met de wegwerpluiers...

Ze is er trouwens wel weer vanaf :D

Nadeel: Wassen

Ja, uiteraard moet je deze luiers wassen en dat is iets meer werk. Maar dat weet je van tevoren. Aan de andere kant hoef je niet naar een luiercontainer te lopen of fietsen. We hebben echt wel meer was, maar dat heb je sowieso met een baby. Het is dus even nieuw qua routine, maar dat is een baby sowieso.

Tips: Beginnen

  • Begin, als het nog kan, meteen al bij je eerste kindje op de eerste dag met wasbare luiers. Zorgen dat je niet beter weet maakt echt dat het niet als een opgave voelt of raar voelt. Het is gewoon zoals het is en dat is eigenlijk best prima.
  • Vraag een consult aan bij nappy's. Dat is gratis en die mensen weten echt ALLES.
  • Vraag een huurpakket aan bij nappy's, dan kun je alles uitproberen.
  • Gebruik broekjes met klittenband. Dat vinden wij echt veel fijner dan knoopjes.
  • Zet cadeaubonnen van nappys.nl op je lijstje.
  • Koop 2 grote wetbags (tassen waarin je de luiers doet): één voor boven en één voor beneden. We hebben nu maar één kleine beneden en één grote boven, maar een kleine beneden is eigenlijk te klein. Ik zou zelfs nog een derde, maar dan kleine, aanraden voor onderweg.
  • Ik vind de overbroekjes van petit lulu heel fijn.
  • Kijk of je ook wasbare billendoekjes wilt. 
  • Koop geen new-bornspul, daar zijn ze heel snel uitgegroeid en is dus zonde van je geld. Een consulent kan je hier ook bij helpen.

Tips: Wassen

  • Lees deze artikelen over wassen en volg goed de instructies op. Dan gaat het eigenlijk prima.
  • Volg @luierhuis op Instagram, als je dan een keer een vraag hebt kun je hier alles vinden.
  • Droog de luiers liever aan een rek dan in de droger. Dit is beter voor de luiers (en voor het klimaat :P)
  • Droog de luiers in de zon. Baby's hebben vaak gele poep, maar in de zon verdwijnen die vlekken als sneeuw voor de zon.
  • Gebruik pas inlegvellen als de baby vaste poep heeft (daar zal ik je t.z.t. wel meer over vertellen)









 

Reacties