#Plannen Mijn 3 beste planningtools

Ik ben een chaoot. Ik ben zo iemand die na 1 minuut alweer iets is vergeten, die er op de dag van de toets achterkomt dat er een toets is, die de helft van een opdracht kan vergeten, en ga zo maar door. Heel irritant. Voor mijzelf, maar ook voor anderen. Ik vergat regelmatig afspraken of dingen die ik had toegezegd te doen.

Dat moest dus echt veranderen! Maar ik kan mezelf moeilijk dwingen iets te onthouden, dat gaat niet. Dus heb ik gezocht naar systemen die voor mij werken om dingen niet meer te vergeten. Inmiddels heb ik een goed systeem gevonden en deel ik dit graag met jullie!

#1 Google Agenda

Ik vind Google Agenda echt ideaal. Het is precies mijn mentale model van een agenda. Zoals deze app zie ik mijn agenda ook in mijn hoofd. Ik blok alles, maar dan ook ALLES! Dus ook mijn werktijden, ook al weet ik dat prima. Een paar tips:
Mijn google-agenda. Wegens privacy
sommige dingen geblurd
  • Gebruik kleuren voor categorieën. Het voordeel is dat je overzicht hebt. Maar ook dat je kunt relativeren, bijvoorbeeld: "het lijkt nu of ik het heel druk heb, maar die rode dingen zijn allemaal heel leuk en ontspannen." Maar je kunt ook zien als je ergens te veel tijd aan besteed. Ik vind het fijn.
  • Zet de reminders aan. Bij mij krijg ik een half uur voor een afspraak een melding. Dat heeft me al meerdere keren gered, omdat ik eigenlijk de afspraak vergeten was. Heb je langere reistijd, dan kun je ook de meldingen iets eerder van tevoren aanzetten.
  • Gebruik de functie voor herinneringen. Ik gebruik dit altijd als ik iets moet onthouden wat niet een taakje, maar ook niet een afspraak is. Bijvoorbeeld als een leerling naar de dokter moet, of als er iemand iets langs komt brengen en ik thuis moet zijn. Ideaal! Ook daardoor lijk ik veel meer up to date 😉
  • Gebruik de functie voor doelen. Zelf gebruik ik die niet, maar ik kan me, zeker gezien het onderwerp van deze blog, voorstellen dat je hier behoefte aan hebt. 
Waarom ik dit ook fijn vind is omdat ik het altijd bij de hand heb. Het werkt via internet dus ik kan inloggen op mijn computer en op telefoon, op alle devices die ik gebruik.


#2 Todoist

Todoist is een app waar je to-dolijstjes in kunt zetten. Dat heb ik heel hard nodig. Ook hier geldt dat ik dit op al mijn devices kan gebruiken.
Een aantal tips:
Todoist op mijn telefoon
  • Zet dingen er structureel in. Moet je elke maandag de was opvouwen? Moet je elke zaterdag even je mail checken? Zet het er als herhaling in. Ideaal, zo hoef je er niet elke keer aan te denken.
  • Lees je mail met todoist open. Als je mail leest zijn er vaak dingen die van je verwacht worden. Zie dat allemaal maar eens te onthouden. Zodra je een mailtje leest waar er iets van je verwacht wordt zet je het in todoist.
  • Deel projecten met andere mensen. Je kunt ook met meerdere mensen taken verdelen. Heel handig als je samenwerkt.
  • Swipe taakjes die niet gaan vandaag naar morgen/plan ze in. Je kunt met deze app heel makkelijk taakjes herplannen. Dat moet ook wel, want anders krijg je stress. 
  • Zorg dat je alleen de taakjes ziet die vandaag moeten. Als je je app opent moet je eigenlijk alleen zien wat echt urgent is. Dat wat vandaag moet of anders deze week. Dat zorgt ervoor dat je veel minder gestrest aan het werk kunt.
  • Lees wat artikeltjes van todoist. Ik heb er al heel veel van kunnen leren. Zitten goede dingen tussen. Helaas ook vaak taalfouten 😛

#3 Notitieboekje

Ik ben een groot fan van notitieboekjes. En ik ben niet zo iemand die van die leuke boekjes koopt en ze nooit volschrijft (zou ik wel kunnen zijn), maar ik schrijf ze ook daadwerkelijk vol. Echt heel vol. Met van alles. Maar sinds kort zijn de laatste bladzijden gereserveerd voor taakjes. Taakjes die niet in todoist mogen staan, omdat ze daar niet urgent genoeg voor zijn. Het zijn taakjes die je graag nog een keer wil doen, maar die je alleen maar stress geven als je ze in die app zet.

Ik schrijf gewoon al die taakjes daar op en als ik een keer tijd over heb kijk ik of daar nog taakjes bij zitten die ik graag wil doen of kan doen.

Maar Roos, niemand heeft toch tijd over? Nee da's wel waar. Maar als je bepaalde momenten plant om taakjes af te werken (bijvoorbeeld op woensdag- en donderdagavond, ik zeg maar wat), en je bent dan klaar met je taakjes, denk dan niet: "mooi ik ben eerder klaar", maar ga nog even wat taakjes uit je boekje afwerken.

Sowieso zijn notitieboekjes de hemel, je kunt alles erin opschrijven. Ik heb 95% van de tijd een notitieboekje bij de hand. 


Wat zijn jouw handige plantools? Ik ben benieuwd! Laat het weten in de reacties :)





Reacties