#Studie Mijn gouden studietips



Ik geef toe. Ik ben wel een studiebol. Ik heb het VWO gedaan, daarna de Pabo en nu doe ik een hbo-master. Ik houd van nieuwe dingen leren. Maar zoals je misschien wel weet ben ik best slecht in plannen (zie #plannen). Ik heb daardoor ook veel blunders gemaakt in al die studietijd. Daarom deel ik je graag mijn beste studeertips, in de hoop dat jij deze blunders voor kunt zijn.

#1 Zorg dat je het curriculum weet

Dit geldt vooral voor het beroepsonderwijs en WO. Je moet weten hoe je jaar eruit gaat zien. Wat zijn de grote opdrachten? Welke opdrachten moet je wanneer afhebben? Waar moet je het hele jaar mee bezig zijn (bijna altijd een pop/ppop/popp/opp/ppo, enzovoort 😛)? 

Zorg dat je dat duidelijk hebt en álle opdrachten duidelijk hebt.

#2 Zorg dat je de eisen weet

Weet je het curriculum? Probeer dan voor zo veel mogelijk opdracht de eisen duidelijk te hebben. Wat wordt er van je verwacht?

Het is mij al meerdere keren gebeurd dat ik in de week van de deadline, de dag ervoor, of zelfs op de dag zelf erachter kwam dat ik dingen niet gedaan had. Denk aan een enquête of een observatie, een bepaalde eis of een literatuurbron. STOM STOM STOM! Wees dat voor! Bereid je goed voor voordat je aan een opdracht of toets begint.

Ik heb bijvoorbeeld voor mijn studie heel veel filmbeelden nodig. Daarvoor moet ik regelmatig de camera aanzetten door het jaar heen. Dat zijn dingen die je aan het begin van het jaar moet weten, anders loop je helemaal vast als de deadline nadert.

(Ik heb zelfs wel eens gehad dat ik al mijn klasgenoten zag leren en dacht: "waar doen jullie nou zo moeilijk over?" Bleek dat we een toets hadden. Terwijl ik voor het lokaal op mijn les zat te wachten nog lopen leren. Was uiteraard een 3...)

#3 Blok tijd

Blok vaste tijden in je agenda (zie planningstools). Dit zorgt ervoor dat je niet stiekem andere dingen gaat afspreken, het staat echt vast in je agenda. Je kunt niet, je hebt een afspraak met jezelf. 

Maar loop je lekker voor, heb je eigenlijk niet zo veel te doen? NEE, niet stiekem iets anders plannen! Ga dan werken aan die opdrachten waar geen duidelijke deadline voor is, maar die het hele jaar doorlopen.

#4 Stalk je begeleider en je leraren 

Je begeleider is essentieel voor het verloop van je studie. Je hebt ze nodig, en ze willen ook nodig zijn. Als in: ze willen er voor je zijn, jouw studiesucces is hun werksucces. Dus maak van ze gebruik. Ik denk dat we vaak te verlegen zijn. Als je goed hebt gezocht naar antwoorden op je vragen, maar je kunt het antwoord niet vinden, wees dan niet verlegen en stel de vraag aan de leraar. 

Soms zijn opdrachten niet helemaal duidelijk, ook al heb je de eisen opgesteld. Denk voordat je aan een opdracht begint na of je de eisen wel volledig begrijpt. Zijn er nog onduidelijkheden? Schrijf ze op in vraagvorm. Plan een afspraak met je docent, stuur een mail, of loop na de les even naar hem/haar toe en werk gewoon je lijstje af.

Echt, je hebt jezelf er alleen maar mee als je het niet doet.

#5 Fix een studiemaatje

Een studiemaatje is fijn. Het moet iemand zijn met wie je een klik hebt, bij wie je kunt klagen, maar met wie je ook goed kunt samenwerken.

Vraag om feedback, vraag hoe hij/zij een opdracht aanpakt, vraag om tips. 

Zorg dat je er ook voor de ander bent. Dat je snel feedback geeft, alvast wat bestanden stuurt. Zo zorg je voor wederzijds vertrouwen.

Het is handig om een google drive of onedrive te delen waarin je alle documenten verzameld. Zo kun je even kijken hoe de ander die opdracht heeft aangepakt, samenvattingen lezen, of dat ene document lezen wat jij nergens op het intranet kon vinden 😠.

#6 Maak samenvattingen mét bronvermelding!!!

Dit is misschien wel mijn gouden tip. Ik ben dit gaan doen en ik ga je even vertellen hoe:

Als je veel literatuur moet lezen is het slim om een samenvatting te maken. Niet heel nauwkeurig, maar zet de belangrijkste dingen erin. Dingen waarvan je denkt dat je het nog nodig gaat hebben als je literatuurstudie moet doen. Zet in 1 bestand de samenvatting van de hele module.

Zet daar ook de bronvermelding bij. Doe dat op meteen de correcte wijze. Wil je weten hoe je goed APA verantwoordt? Kijk dan op scribbr, dat gebruik ik altijd.

Als je dan een theoretisch kader ofzo moet schrijven is dit het enige wat je hoeft te doen:
  • Waarschijnlijk weet je alle info nog omdat je zo'n goede samenvatting hebt geschreven. Dan zit het echt wel in je hoofd. Dus schrijf lekker je stuk tekst. 
  • Als je denkt: "hé, hier moet een bron bij," schrijf dan in grote of rode letters BRON erbij.
  • Ben je helemaal klaar met je stuk? Zoek dan met de zoekfunctie in je samenvatting naar de juiste bron.
  • Voila: de bronvermelding rolt er zo uit. 
  • Neem de volledige bron direct op in je literatuurlijst.

Dit zijn voorlopig mijn studietips. Als ik nog iets bedenk vul ik het aan.
Heb jij nog gouden tips? Zet het in de reacties!


Reacties