#Studie Wel of niet studeren?

Ik heb je wel eens verteld dat ik een studiebol ben. Ik houd wel van leren en van lezen. Ik houd er ook van om anderen weer dingen te leren (niet heel gek want ik ben leerkracht 😛). Ik vind studeren heel erg leuk, maar het is ook verdraaide pittig en soms wilde ik dat ik er nooit aan was begonnen. Daarom zet ik wat tips op een rij, om je misschien een beetje te helpen.

Ga vooral studeren als...
...je uitdaging zoekt in je werk.
...je houdt van leren.
...je je telkens aangetrokken voelt tot een bepaald onderwerp.
...je iets mist bij jou op de werkvloer en je daar graag in wilt verdiepen en dat wilt veranderen.
...je dit tussen je doelen hebt staan.
...je de studieflow nog niet kwijt bent en graag wilt vasthouden.
...je de kans krijgt aangeboden.
...je tijd over hebt ;) . 
...je dit nodig hebt voor je toekomstdromen.
...je intuïtie zegt dat je dit moet doen.
...mensen je aanraden een studie te doen of je in een bepaald onderwerp te verdiepen.

Denk er nog eens over na als...

...je in een hectische periode in je leven zit (nieuwe baan, schulden, overlijden van naasten).
...je eigenlijk geen tijd hebt.
...je jonge kinderen hebt (4 jaar of minder).
...je leren heel moeilijk vindt.
...je liever een ander doel doet wat belangrijk is en veel tijd vergt.
...je geen nee kunt zeggen tegen mensen en heel druk bent.
...je geen concessies wilt doen aan je sociale leven.
...je niet bereid bent om in de weekenden en avonden te studeren.

Wat ik van tevoren niet had gedacht is...

...dat ik sociale verplichtingen moest afzeggen.
...dat ik mezelf zo zou tegenkomen.
...dat het pittig is als je nog veel uitdagingen hebt in je werk.
...dat het zo veel tijd kost.
...dat ik nog steeds zo veel uitstel.
...dat ik het soms heel moeilijk zou vinden.

Waar ik zo dankbaar voor ben is...

...dat ik echt merk dat hier mijn talent ligt.
...dat ik heel veel heb mogen leren in een hele korte tijd.
...dat ik een hele geduldige docent heb.
...dat mijn collega's me waarderen om mijn expertise.
...dat ik hier echt wat aan heb in mijn toekomst.
...dat ik op veel momenten in de flow kom.

Misschien helpen deze tips je wel om je aan het denken te zetten. Maar wees ook eerlijk tegenover jezelf. Ben je misschien bang om aan een studie te beginnen, maar weet je eigenlijk dat dat het beste voor je is? Of ben je juist heel enthousiast maar weet je dat je gezin of je werk of jijzelf eronder komt te lijden?
Deze tips zijn slechts om je een beeld te geven, maar neem vooral je eigen situatie en je eigen karakter mee in je beslissing.

Studeer jij ook? Wat doe je en wat heeft het je opgeleverd en gekost? Of heb je het juist wel eens overwogen en uiteindelijk niet gedaan? Wat waren jouw beweegredenen? Laat het weten in de comments!



Reacties