#Zero Waste: Safety Razor


Bamboo Safety Razor | Plastic Free Amsterdam
Recentelijk heb ik een Safety Razor gekocht. Mooi is die hè?

Over het mes
Hij is van stainless steel gemaakt met een handvat van bamboe. Het is een geweldig scheermes als jij graag richting minder afval wil gaan. Het mes gaat heel lang mee en het mesje zelf kun je makkelijk vervangen. Het mes kostte €21,00 maar gaat jarenlang mee. Een pakje van 5 mesjes kostte €2,50. Je kunt deze in verschillende 'moeilijkheidsgraden' kopen. Het Lord-mesje is in het begin het veiligst.

Deze tekst staat er op de site van Bambaw, het merk van mijn scheermes:

Zero-waste invloed
Scheren: we doen het allemaal. Helaas worden ieder jaar miljarden plastic scheermesjes en cassettes weggegooid. Recyclen is geen optie, aangezien het metaal ingebed zit in plastic. Dus wordt al dit plastic verbrand of eindigt het in de natuur. Dit is een ramp voor het milieu. Gelukkig zijn er betere opties.
Zero-waste scheren met veiligheidsscheermessenKlassieke veiligheidsscheermessen zijn een effectieve swap voor plastic-vrij scheren. Deze duurzame scheermessen werden veel gebruikt voordat wegwerpscheermesjes massaal werden geproduceerd. Grootschalige scheerbedrijven, met enkel winst in gedachten, zorgden ervoor dat het traditionele scheermes in de vergetelheid raakte. Desondanks zijn deze duurzame scheermessen nu het beste alternatief voor cassette-scheermessen, zowel voor mannen als voor vrouwen.
Eén recyclebaar mesDeze duurzame scheermessen gebruiken een enkel mes van roestvrij staal. Daarom zijn de messen eenvoudig te recyclen. Hoe vaak het mes vervangen moet worden is afhankelijk van de scheerfrequentie en het haartype, dit kan variëren van een paar weken tot een paar maanden. Dubbelzijdige veiligheidsscheermessen zijn zuinig in gebruik, worden in de meeste supermarkten verkocht en zijn online te vinden. 
(bron: nl.bambaw.com/products/bamboo-safety-razor)

Je kunt het mes gewoon onder de douche gebruiken. Je moet het mes van tevoren dan even warm maken (onder de douche) en naderhand wassen met koud water en even afdrogen.

Je kunt het ook droog gebruiken maar dan moet je je daarna wel insmeren met olie of zalf (het liefst natuurlijke zalf/olie zonder palm!).

Ook zou je scheerzeep kunnen gebruiken met eventueel een scheerkwast.

main product photoMijn ervaringen

De allereerste keer ging het echt wel goed met de safety razor. Ik had goed handleiding gelezen die je op internet kunt vinden. Je moet niet te veel druk uitoefenen en je moet er niks van voelen, dan doe je het goed. Je mes wordt gewoon niet zo snel bot en daardoor kun je je snel, makkelijk en met mooi resultaat scheren.

Mijn benen en bikinilijn doe ik dus liever wel met iets meer zorg. Omdat je benen veel bot hebben is daar het risico op wondjes groter, al heb ik daar nog niet veel last van gehad. Ik gebruik een scheerkwast (Dille&Kamille) en een blok scheerzeep (Werfzeep, kan ook van Dille&Kamille, zonder palmolie). Ik maak er echt een momentje van want het is echt heel fijn. Ik doe het elke zondag.

Eén keer dacht ik: 'oh het ging vorige keer zo makkelijk, ik doe het wel even snel.' Dat was een fout, ik voelde dat het pijn deed, het was veel te ruw en droog en voor ik het wist was m'n hele huid rood van het bloed. Dat kan ik alleen niet wijten aan het scheermes maar aan mijn eigen domme fout (oeps).

Mijn oksels doe ik gewoon onder de douche. Ik maak kleine halen en dan is het zo klaar. Dat bloedt niet, doet geen pijn, gaat perfect.


Ik maak een bakje klaar met warm water. Daar doop ik m'n kwast even in en dan strijk ik over de zeep. Dan smeer ik mijn benen in met de zeep, waardoor de haren wat dikker en zachter worden, wat zorgt dat ze makkelijker te scheren zijn. Dan ga ik zachtjes met het scheermes over mijn benen en that's it!

Die scheerkwast wordt heel lekker zacht, wat echt bijna als een massage voelt als je daarmee scheert.

Mijn tips
- Lees de goed gebruiksaanwijzing. Staan wat goede tips in.
- Begin met de mesjes van Lord.
- Koop scheerzeep (zonder palmolie) of zorg voor een verzorgende olie nadien (sheabutter).
- Wees geduldig, maak langzame halen, ga niet duwen, of doorscheren als je pijn voelt, pijn=stop. Het hoeft namelijk geen pijn te doen.
- Verwen jezelf een beetje, door zo'n scheerkwast te kopen en er de tijd voor te nemen.

Producten en Winkels
(niet gesponsord)

Smir                               
https://smirshop.nl/

Werfzeep - scheerzeep
https://www.werfzeep.nl/nl/scheerzeep.html

Bambaw                       
https://www.nl.bambaw.com/

Dille & Kamille
https://www.dille-kamille.nl/

D&K scheerzeep           
https://www.dille-kamille.nl/scheerzeep-70-gram-00018481.html

D&K scheerkwast         
https://www.dille-kamille.nl/scheerkwast-varkenshaar-essenhout-11-cm-00013143.html




Reacties