#Afvallen Grote Verandering

Deze 10 body positivity influencers maken je helemaal happy





Zo'n 10 jaar lang ben ik al bezig met afvallen. Maar eerlijk gezegd, ik hield het nooit zo lang vol. Ik ben één keer flink afgevallen voor mijn bruiloft. Wat had ik toen een duidelijk doel in zicht! Maar vlak daarna begon ik weer flink aan te komen, met een hoogtepunt in gewicht als gevolg.

Pasgeleden kwam het op zijn dieptepunt, mentaal gezien. Ik had voor de zoveelste keer besloten: IK GA AFVALLEN! En er moest 14 kg vanaf. Ik viel 5 kg af (verspreid over een half jaar) en toen lukte het niet meer. Ik wilde het niet, ik had er de energie niet voor.

Ik schaamde me. Tegenover mijn man, tegenover mijn gezin, m'n collega's en vriendinnen. Want ik riep wel elke keer dat ik ging afvallen (dat deed ik bewust als een soort stok achter de deur), maar er kwam nooit écht wat van. En zij zouden in hun vuistje gniffelen: "zei ik het je niet, die Roos houdt het nog geen week vol!"

Er was iets mis met mij. Ik spoorde vast niet helemaal. Ik was vast verslaafd.

En wat doe je als je het even niet meer weet? Juist: googlen (en snoepen). Dus zocht ik op eetverslaving.

Al snel kwam ik op een site die precies mijn probleem van hierboven beschreef.

Eetverslaafd? Nee echt niet, het lijnen is juist je probleem.

Hier vertelden ze mij: je bent niet eetverslaafd, maar lijnen is gewoon niet vol te houden. Werk liever aan:
- een gezonde relatie met eten
- een positief lichaamsbeeld en lichaamsrespect
- gewichtloze zelfzorg

Wow, dit sprak mij ontzettend aan. Lees zelf maar op haar site. (niet gesponsord)

Ik ben de e-learning gaan doen en ben er tot nu toe tevreden over. Het is de wereld op zijn kop, maar wel heel bijzonder en interessant.

Health at every size: dik betekent niet per se ongezond en slank betekent niet per se gezond.

Daarom besloot ik mijn doel van afvallen om te gooien. Ik wilde me niet meer focussen op dun worden en gewicht verliezen, maar me lekker in mijn vel voelen, gezond voelen, naar mijn lichaam luisteren, geven wat het nodig heeft, vertrouwen op mijn lichaam, loskomen van de mening en verwachting van anderen. Hoe mooi klinkt dat?! Mijn doel is nu:

Ik voel me lekker in mijn vel en zorg goed voor mijn lichaam.

Vanaf nu zullen mijn blogs rondom dit doel dus ook niet meer staan met de hashtag Afvallen, maar zul je hier lezen #bodypositive. Ik zal de komende tijd ook nog veel meer vertellen over de principes van lichaamsrespect, mijn ervaringen en hoe je op een nieuwe manier goed voor jezelf zorgt.

Ik hoop dat je geïnspireerd bent om op een nieuwe manier gezond te worden. Lees goed op de site van bodypositive en Health At Every Size.







Reacties

  1. Reacties
    1. :) Fijn hè? En twee jaar later kan ik zeggen dat het echt een hele goede beslissing was!

      Verwijderen

Een reactie posten