#Huis Capsule Wardrobe 1 - Wat en waarom?

My Spring 2018 Capsule Wardrobe A neutral capsule wardrobe with analogue splashes of color #colorful #capsule #wardrobe...  #Capsule #spring #Wardrobe



Sinds ik met minimalisme bezig was, wilde ik een capsule wardrobe. Eindelijk heb ik tijd en ruimte gevonden om hier ook echt mee aan de slag te gaan. Over dit onderwerp maak ik graag een serie. Komende tijd zul je hier dus over kunnen lezen!!

In deze eerste blog lees je wat een capsule wardrobe is en wat voor spullen er in mijn capsule wardrobe zitten.


Wat is een capsule wardrobe?

Letterlijke vertaald: capsule garderobe. Figuurlijk vertaald: een compacte garderobe. Een capsule wardrobe houdt in dat je een seizoen lang weinig kledingitems hebt, die je goed met elkaar kunt combineren. In een nieuw seizoen kun je van kleding wisselen, dat kan natuurlijk 2x per jaar of 4x per jaar. Twee keer is uiteraard milieubewuster. Je kunt ook een combinatie voor de herfst en lente maken van je winter en zomer garderobe. 

In een capsule wardrobe zitten niet zo veel items. Meestal rond de 33 en 39. Dat klinkt heel weinig, maar ik hield uiteindelijk nog ruimte over om mijn garderobe aan te vullen. Feit is namelijk dat je meestal 20% van je kleding, 80% van de tijd draagt. De overige 80% zou je dus eigenlijk kunnen verkopen, doneren of recyclen.

Ook is het de bedoeling dat je bewust met je items in je capsule wardrobe omgaat. Zo denk je bijvoorbeeld goed na of items goed te combineren zijn. Je kiest items die je graag draagt, die je past, waar je je lekker in voelt. Je zorgt ook goed voor je items, door ze niet te vaak te wassen en ze bijvoorbeeld te luchten. Je repareert (of laat repareren) als er iets stuk is. 

Waarom een capsule wardrobe?

Er zijn meerdere redenen waarom mensen een capsule wardrobe nemen. Er spreekt er jou vast ook een aan! (ik kort capsule wardrobe even af met CW, da's wat makkelijker).

1. Je wilt sneller je outfit kunnen uitzoeken. Wanneer je een CW hebt, zul je snel en duidelijk overzicht hebben van je kleding. Je hebt van tevoren goed nagedacht over je kleding en weet dat er leuke combinaties zijn. Je zult 's ochtends dus snel een outfit kunnen kiezen.

2. Je wilt minimalistischer zijn. Minimalisme heeft alles te maken met een capsule wardrobe; je wilt alleen houden wat écht belangrijk is. Vaak hebben we kleren die we houden omdat ze vroegen zo lekker zaten, of omdat als je een leuk feestje hebt dit de perfecte jurk/broek is. Of omdat je ooit nog wel zo dun wordt! Maar besef dat die tijd misschien nooit komt en je het voor niks hebt gehouden. En als die tijd wel komt, ga je misschien liever lekker shoppen...

3. Je wilt meer ruimte in je kamer. Kleding kan heel erg veel ruimte innemen. Soms is die ene kledingkast niet genoeg, dus gaat er nog een ladekast bij. Soms puilen kledingkasten uit van de onopgevouwen kleding, die je weer hebt teruggegooid omdat je het toch niet aan wilde doen. Het kan ontzettend veel ruimte innemen. Maar gelukkig heb je daar bij een CW geen last van. Ik kon een hele lade uit mijn ladekast leegmaken, waardoor ik nu genoeg ruimte heb in mijn kledingkast voor mijn beddengoed en mijn dekbed (in de zomer).

4. Je wilt minder was. Door veel kleding uit je kledingkast te plukken die je eigenlijk niet aantrekt, belandt er vaak onnodig veel in de was. Of je gooit snel je kleding in de was. Als je een CW hebt, verandert je mindset en gooi je minder snel kleding in de was. Verkopers van bijvoorbeeld spijkerbroeken raden ook aan de kleding niet te vaak te wassen. Dat gaat ontzettend ten koste van de kwaliteit. Vies? Nee hoor, gewoon even laten luchten op een hanger. En ik zal je gerust stellen: hemden en ondergoed tellen niet mee in de CW, dus die kun je gewoon wassen. 

5. Je wilt geld besparen. Een goed overzicht zorgt voor minder aankopen. Vaak ontdekken mensen bij het uitzoeken van hun kledingkast items die heel erg op elkaar lijken. Maar twee nagenoeg dezelfde blousen zijn niet echt nodig. Je bespaart dus geld, omdat je weet wat je in je kast hebt en niks dubbel koopt. Daarnaast zit er ook een limiet aan het aantal items, dus kun je op een gegeven moment niet verder shoppen. Jammer? Valt mee, een CW is best satisfying 😉.

6. Je wilt voor slow fashion gaan in plaats van fast fashion. Dit is voor mij de belangrijkste reden voor een capsule wardrobe. De CW is in het leven geroepen door mensen die het belachelijk vonden dat bijna elke week weer andere kleding in de mode is. Hun devies: koop tijdloze kleding, die goed bij je past, lang meegaat en waar je je écht goed in voelt. Fast fashion betekent dus het snelle wisselen van kleding die in de mode is, met alle gevolgen van dien. Zoals uitbuiting, onderbetaling, milieuvervuiling, slavernij, ziektes, zelf tot aan zelfmoord. Want het spijt me, maar dat is de true cost achter de fast fashion. Wil je hier meer over weten, kijk dan de documentaire the true cost (de echte prijs). Je snapt het al; slow fashion is de tegenhanger. Eerlijke kleding met ecologische materialen, die lang meegaan waar je je echt goed in voelt. Voor deze kleding zorg je, je houdt van die items.

Wat zit er in mijn capsule wardrobe?

Ik zal even beginnen met wat er níét meegeteld wordt in mijn CW. Je moet uiteraard gewoon elke dag schoon ondergoed. Dus daar ga ik niet op bezuinigen. Ook tel ik mijn onderhempjes niet mee, die draag ik meestal maar 1 dag, anders vind ik het niet fris. Ook tel ik mijn sieraden niet mee. Sommigen doen dat wel, maar ik vind dat beetje nutteloos. Ik heb namelijk maar 1 ketting, 1 enkelbandje, 1 paar oorbellen, een verlovingsring en een trouwring. Sieraden zijn voor mij ook geen verleiding om te kopen. De sieraden die ik heb zijn echt belangrijk voor me. Pyjama's heb ik niet, ik denk dat ik diie anders wel zou meetellen.

Ok, ik moet even zeggen, mijn capsule wardrobe is nog niet compleet. Ik ga je in een andere blog uitleggen wat er precies in zit en hoe mijn proces ging. Maar dit is wat er uiteindelijk in komt.

1 badjas
1 bikini
1 zwempak
1 paar hakken
1 paar sandalen met hak
2 paar sneakers
4 jurken
1 lange spijkerbroek
1 linnen broek 
2 korte broeken
1 joggingbroek
2 driekwartsbroeken
6 blousjes
1 jas
5 rokjes
2 vestjes
1 trui

Tel maar op, maar waarschijnlijk kom je uit op 33 items. Dat is waar ik vanuit wilde gaan. Er zijn items die ik nog niet heb. Daar zul je komende tijd meer over lezen. Ook vertel ik nog wat ik met de kleding doe die ik niet houd, hoe ik alles heb uitgezocht, waar alles vandaan komt, enzovoort.

Meer weten? 

Zoek op pinterest op capsule wardrobe en je krijgt de mooiste plaatjes!
Ook op youtube vind je talloze filmpjes over capsule wardrobes. 

















Reacties