#Studie: De 4 lessen die ik óók nog leerde


Zoals je misschien wel hebt gelezen heb ik onlangs mijn eerste doel gehaald: mijn studie is afgerond! Heel fijn!

Het was bloed, zweet en tranen (ok, niet echt bloed, wel echt zweet en tranen) maar het is gelukt! En daar ben ik heel blij mee en dankbaar voor. 

In een studie leer je heel veel en krijg je veel nieuwe informatie. Maar het brengt je ook zelfkennis en andere lessen. Goed om halverwege te leren, maar misschien fijner om dat al in het begin te weten...

Oké, de meeste lessen zijn een open deur, maar er is een verschil tussen weten en beseffen. Dit zijn de dingen die ik heb beseft. 

Les 1: Iets inleveren is beter dan niets

Dat bedoel ik; open deur. Maar toch is het waar. Vooral voor perfectionisten of mensen die faalangstig zijn is dit denk ik heel belangrijk te beseffen. 

Zelf ben ik ook redelijk faalangstig. Als ik iets inlever dan ben ik niet alleen bang dat ik het niet haal, ik schaam me er soms zelfs voor. Dan zie ik helemaal voor me dat de beoordelaar mijn verslag leest en denkt: "Hoe durft ze dit in te leveren, dit is een schande voor het onderwijs!" 😠😠(lees met bekakte stem.)

Maar volgens mij valt dat in het echt wel mee. Sterker nog, voor de verslagen die ik maar gewoon inleverde kreeg ik soms zelfs hogere cijfers!

Mijn nieuwe instelling werd:

Beter iets inleveren en feedback krijgen, dan niets inleveren en balen.

En ook dat klinkt weer logisch, maar je moet het doorleven. Ik wilde puur iets inleveren om wat ingeleverd te hebben, zodat ik met feedback het weer kon verbeteren. Ik streefde niet meer naar ook echt de opdracht halen, die lat was te hoog. Vaak haalde ik het ook daadwerkelijk, en dat was mooi meegenomen 😉.

Les 2: Mindmappen werkt

Mindmappen is in het onderwijs een bekende techniek om informatie te verwerken en structureren. Ik was altijd een beetje sceptisch, want ik vond het altijd maar onoverzichtelijk zo'n mindmap.

Hoe ik de mindmap heb ingezet is vooral als ik vastliep bij een verslag. Ik zette dan alles wat ik nog wist en wat in het verslag moest in een mindmap. Zo ontstond de structuur voor het verslag vanzelf. 

Dit werkt ook als je bijvoorbeeld eerst alle kopjes typt in je verslag en die één voor één uitwerkt. 

Maar, dit hoeft niet per se voor jou te werken.

Les 3: Iedereen leert anders

Eigenlijk een soort disclaimer voor de voorgaande lessen en komende lessen. Iedereen leert anders! En dat is oké. Dus wat je hier (of waar dan ook!) leest hoeft niet voor jou te gelden. Ik ken iemand die bedacht dat studieboeken niet voor hem werken en hij leert alles via youtube. Sommigen lezen graag heel grondig, een ander maakt flash cards, weer een ander maakt samenvattingen. 

Er gelden wel algemeenheden (maar ook daar kun je nog schijt aan hebben). Die leer je bijvoorbeeld bij deze filmpjes (leuk als je wilt soggen met een goed excuus :P):

https://www.youtube.com/watch?v=bQql45UFnp8

https://www.youtube.com/watch?v=UhGl2zAw2CI&t=26s


Les 4: Je kunt een studieflow creëren

Op een dag moest ik een enorme berg studiestof in mijn hoofd proppen. Er was wat misgegaan op school (en bij mij) en ik had nog maar één weekend de tijd om te leren (lees meer bij anekdotes). Ik heb een zaterdag en een zondag meer dan 10 uur gestudeerd, per dag. 

Dat deed ik met een bepaald ritme: 45 minuten leren, 10 minuten een rondje lopen, 5 minuten weer opstarten. Dat 10 uur lang. Geen filmpjes, geen youtube, volledige focus. Oké, dit was wel een gevalletje desperate times, desperate measures, maar het is goed te weten dat dit een fijne studieflow is.

 Ik kon drie kwartier lang me volledig focussen en volledig in de stof opgaan. Het rondje lopen hielp me om even te ontspannen, de bloedstroom op gang te houden en zo weer fris aan mijn studierondje te beginnen.

Stop afleiding wel volledig weg! Als je je laat afleiden heb je zo'n 15 minuten nodig om weer met dezelfde focus te studeren. Zonde! Je kunt veel meer bereiken in een veel kortere tijd.

Overige tips

Deze tips hebben minder impact of wist ik al, of heb je al eerder kunnen lezen. 

1. Noteer als je een bron leest, op de computer, meteen de volledige bronvermelding. Bij een verslag hoef je dan alleen nog maar te kopiëren en te plakken. Scheelt heel veel tijd!

2. Zorg dat je weet hoe je semester eruit ziet.

3. Vraag duidelijkheid over wat er van je verwacht wordt. Blijven docenten vaag? Lever dan regelmatig iets in voor feedback.

4. Zorg voor een studiemaatje. Hiermee kun je samenwerking, samenvattingen uitwisselen en elkaar motiveren.

5. Maak samenvattingen op de computer, vooral als je veel verslagen moet maken en die informatie weer moet reproduceren.

6. Zoek bronnen via scholar.google.nl

7. Gebruik https://www.scribbr.nl/category/apa-stijl/ voor goede bronvermeldingen. Topsite!

8. Maak een planning, maar wel met ruimte en speling.

9. Laat je niet afleiden tijdens je werk. Niet door social media, niet door mensen, door niks!

10. Zorg voor een rustige en opgeruimde werkplek

11. Lees handleidingen/studiewijzer/syllabi en hoe die dingen allemaal ook mogen heten GOED door voor je aan een opdracht begint. Maak ook hier een samenvatting van. (lees bij anekdotes hoe dit bij mij weleens is misgegaan.)

12. Maak verwachtingen duidelijk tegenover je huisgenoten. Vooral als je verantwoordelijk bent voor een huishouden of samenwoont met een partner is het belangrijk duidelijk te maken waar je wel en niet toe in staat bent wanneer je een studie begint of een drukke studieperiode hebt.

13. Zoek coaching. Je komt best jezelf tegen tijdens een studie. Zie dit als mogelijkheden om jezelf niet alleen cognitief, maar ook op persoonlijk gebied te ontwikkelen. Deze casussen kun je meenemen naar coaching.








Reacties