#Studie Roos en haar stomme acties

 


Ok, het is gelukt, ik heb mijn studie gehaald. Maar.... Niet zonder een paar gouden Roosacties uit te voeren. Zin in wat leedvermaak? Lees dan vooral door!

Een examen met heel wat haast

Ik had natuurlijk al honderd keer de handleiding doorgelezen. Ik moest een ontwikkelingsplan inleveren, filmbeelden, enzovoort. Die handleiding voor dat examen kon mij niets nieuws meer leren hoor!

Morgen zou ik mijn examen hebben. Het examen was vooral een interview over wat je afgelopen jaar geleerd hebt. Het bestaat uit vijf competenties waar je op beoordeeld wordt. Je moest wat stukken afhebben en inleveren. Dat had ik geloof ik wel allemaal, toch?

Voor de zekerheid pak ik toch maar weer die handleiding erbij. Het is al bijna half twaalf, maar goed, ik wil het toch even zeker weten. 

En dan lees ik niet één, maar twee dingen die ik moest doen en niet gedaan heb! Ik moest filmbeelden verzamelen om competenties aan te tonen. Maar niet alle vijf competenties, maar maar 1 competentie. Wist ik veel... 

Dat was niet het enige. Blijkbaar opende het hele interview met een presentatie van 20 (20!!!!) minuten, die ik om half twaalf, de avond voor mijn examen, nog niet had voorbereid. Oeps, zeg maar...

Snel een prezi in elkaar geflanst en hier moesten ze het maar mee doen. Die filmbeelden? Daar had ik geen tijd meer voor, en van m'n man moest ik naar bed...

De volgende ochtend zat ik op tijd in de trein naar Zwolle. Best een stukje, maar de aansluiting is prima. Ik had de laptop van mijn man meegekregen, want mijn laptop is prut. In de trein zoek ik, voor zover dat mogelijk is met NS-wifi, nog een filmfragment. Ik kon er eentje vinden en mijn presentatie een beetje oefenen, maar ik had nog steeds niet genoeg filmfragmenten!

Eenmaal in Zwolle aangekomen pak ik een OV-fiets. Het is niet ver naar school (Windesheim) dus dat moet lukken. Maar dan blijkt dat ik aan de verkeerde kant een OV-fiets heb gepakt en nu wel zo'n 20 min om moet fietsen. Dan ben ik te laat! Op een examen!!

Dat gaat niet, dus dan maar onder het spoor door, met m'n ov-fiets. Lift in (duurt lang), lift uit, keihard sprinten naar de volgende lift. Er zijn er wel 100 naar mijn idee. Ik pak dan ook de verkeerde lift en vervolgens kom ik uit op de bushalte. Moedeloos kijk ik achterom; de lift weer terugpakken? Nee, dat duurt vast langer. Dus fiets ik als een maniak over het busstation van Zwolle om vervolgens uit te komen op een weg zonder fietspad en verboden voor fietsers... 

Keihard fiets ik door, zo snel mogelijk naar een fietspad en race door naar school.

Megabezweet en buiten adem kom ik aan bij het juiste lokaal (gênant). Oja, en mijn bril is gisteren kapot gegaan en zit nu met tape aan elkaar. Niet dat dat werkt. Dus: bezweet, buiten adem en een kapotte bril. Wat moeten ze wel niet denken...

Maar goed, gewoon doorgaan, the show must go on, en het examen begint. 

Na mijn prachtige, last minute, in elkaar geflanste presentatie moet ik de filmbeelden laten zien. Die ik nog steeds niet compleet heb!!!!! Dus klik ik, op het examen, random ergens een stukje in de film aan en doe alsof dat helemaal gepland was. Wonder boven wonder is het nog best een oké stukje.

Tijdens het hele gesprek valt mijn bril nog 3 keer uit elkaar en geef ik het op; dan maar zonder bril. Echter, dat betekent wel dat ik de beoordelaars niet kan zien. Ze zitten aan de andere kant van de tafel, maar ik heb echt hele slechte ogen en zie een vlek wat voor een hoofd moet doorgaan. Niet heel ideaal.

Wanneer ik mijn USB-stick overhandig met al mijn bestanden blijkt dat alle versies er nog opstaan. Echt te gênant. Er staan dus allemaal bestanden op zoals: nieuwste versie pop, officiele versie, versie 1, keuzebewijs 1, keuzebewijs nieuwste versie. Tja, wat moet ik er nog over zeggen.

"Oh, nouja, is niet heel erg, het staat ook ingeleverd op internet," zegt de beoordelaar. Gelukkig, denk ik, want daar heb ik inderdaad ook alles ingeleverd. "Het staat er niet," zegt ze vervolgens. Blijkbaar had ik ergens (lees: handleiding) kunnen lezen dat ik het op twéé plekken moest inleveren. 

Geloof het of niet, ik heb het gehaald. 

Moraal van het verhaal: lees de handleiding!!!!

Drie herkansingen voor een toets - maar dan anders

Ok, dat voorval gaat me niet nog eens overkomen, dacht ik een half jaar later. Ik lees haast obsessief de handleiding voor een toets die eraan zit te komen. Even wat context; de school wil overgaan van de MKT naar de KCT. Wij mogen nog kiezen tussen deze twee

De MKT is een masterkennistoets (of meerkeuzetoets :P). Je moet zo'n 8 artikelen in de diepte lezen en krijgt daar meerkeuzevragen over. Maar het slagingspercentage is niet zo hoog.

De KCT is een toets waar je 50 artikelen globaal moet kennen. Je krijgt op de toets 2 kernconcepten en moet daar een uiteenzetting (opstel) over schrijven. Het slagingspercentage is hier wat hoger.

Dus kies is logsicherwijs voor de KCT en studeer daar hard voor. 

Op woensdag moet ik naar Zwolle. Ik werk op woensdag en in het onderwijs ligt vervanging niet voor het oprapen #lerarentekort. Dus met gekke constructies kan ik gelukkig naar Zwolle voor mijn toets.

Eenmaal in Zwolle zoek ik mijn lokaal, maar nergens staat mijn naam op de lijst. Ik ga naar het administratiekantoor en vraag wat er aan de hand is. "Tja," zeggen ze daar, "je staat voor vanavond half 7 op de lijst. Heb je daar geen mail over gehad?" 

Mail?! denk ik. Hoezo mail? Ik heb al maanden geleden de tijd in mijn agenda gezet, omdat ik de handleiding zo goed had gelezen, weet je wel. Waarom zou ik dan nog mijn mail lezen? (tip: wel doen) Ik had het mailtje ook wel gezien, maar ik hoopte dat er meer inhoudelijke info over de toets in zou staan en heb meteen op de bijlage geklikt (stond trouwens niks nuttigs is). De tijd die daar heel duidelijk instond heb ik over het hoofd gezien.

Inmiddels staat het huilen me nader dan het lachen en ik bel m'n man voor wat troost en geruststelling. Ik voel me vooral stom omdat ik m'n klas zo heb achtergelaten. De gedachte dat ik weleens voor de verkeerde toets ingeschreven kan hebben, verdring ik.

Na een (achteraf) heerlijk dagje chillen in Zwolle, kom ik weer aan bij school. Mooi op tijd, alle stof nog eens doorgenomen.

Eenmaal in het lokaal open ik mijn computer, en inderdaad: ik heb me voor de verkeerde toetsversie opgegeven. De MKT, de meerkeuzetoets waarbij je 8 artikelen in detail moet kennen. En dat doe ik niet. 

Maar de eerste vraag is al heel raar; het gaat over een of ander psychologisch handboek. Of ik nou geleerd heb of niet, ik weet wel dat dat niet is waar ik voor studeer. Ik ga maar door met vragen maken en het gaat over ADHD, autisme, overgewicht, geboorte. Ik kom erachter: dit is de toets voor gedragsspecialisten, en ik studeer voor taalspecialist. School heeft de verkeerde toets klaargezet.

Even krijg ik paniek; hoe kan ik dit nu weer maken? En dan bedenk ik: ze kunnen me niks maken, dit is niet mijn fout, maar die van school. Heel relaxt maak ik de toets verder, en haal het op 1 vraag na. 

Een hele andere groep studenten blijkt juist mijn toets, de taaltoets, te hebben gedaan. Teleurgesteld en chagrijnig gaat iedereen weer naar huis. 

Ik krijg een berichtje van een docent: "klopt het dat je de verkeerde toets hebt gedaan? Je kunt het maandag inhalen." Maandag?! Dat is zeg maar over 4 dagen, waarvan ik 2 dagen moet werken. Het weekend blok ik alsof mijn leven ervan afhangt. Ik moet namelijk wel de MKT maken, de toets die ik niet had geleerd.

Op maandag heb ik alles geleerd en is de reis geregeld, uit m'n werk moet ik gelijk naar school met de trein, mijn man haalt me op. Maar rond 10.00 krijg ik een berichtje: "We hebben ons vergist: het is niet vandaag, maar vólgende week maandag." Zucht....

Gelukkig klopt de maandag erna alles. En ik haal mijn toets 😊


Reacties