#Huis Capsule Wardrobe 5 Nu nog volhouden!

 

Wow! Nu heb je een capsule wardrobe! Ik vind het wel kicken; zo'n kast waarvan ik weet dat ik over álles heb nagedacht en met álles blij ben. 

's Ochtends weet ik veel sneller wat ik aan zal trekken, want ik weet al wat bij elkaar past.

Het is nu nog de kunst om het zo te houden. In dit artikel tips om het zo vol te houden en mijn eigen ambities.

Tip #1: Zo min mogelijk wassen

Uiteraard wil je schoon zijn en schoon ruiken. Dat wil ik ook. Maar onbewust (het zit in onze cultuur) wassen we best vaak en vaak te veel. Onze kleding kan ook schoon zijn zonder het na elke keer dragen in de was te gooien. 

Zo hang ik alle kleding die ik gebruik 's avonds altijd op. 's Ochtends kijk ik of het nog te dragen valt of dat het toch in de was moet.

Mijn ambitie

Ik wil vlekken snel bewerken met bijvoorbeeld ossengalzeep of andere duurzame vlekkenverwijderaars.

Tip #2: Was verantwoord

Dit is eigenlijk een heel groot onderwerp en hier kan ik wel een hele blog over schrijven (ga ik waarschijnlijk ook doen), maar het is van belang om ook het wassen verantwoord te doen. 

Een paar korte tips:
1. Wacht tot de wasmand vol zit
2. Was op 30 en hoogstens 40 graden
3. Doe een kookwas op 60 graden (werkt net zo goed)
4. Gebruik geen wasverzachter (klein scheutje azijn met etherische olie werkt ook)
5. Maak eigen wasmiddel, gebruik wasnoten of kastanjes. Wil je dat niet, kies dan in ieder geval een wasmiddel zonder microplastics (seventh generation)
6. Is je wasmachine stuk? Kies dan voor reparatie. Gaat dat niet, dan graag een A+++ wasmachine!
7. Doe je droger de deur uit en droog lekker op een rekje of buiten aan het wasrek.
8. Gebruik je toch een droger, gebruik dan geen droogdoekjes.

Dit doe je niet alleen voor de natuur, maar ook voor je kleding zelf. Het helpt allemaal om je kleding schoner, natuurlijker en langer houdbaar te houden.

Mijn ambitie

Weer zelf wasmiddel maken of experimenteren met kastanjes (in de herfst waarschijnlijk).

Tip #3: Repair

Het zero waste leven bestaat uit 5 principes: refuse, reuse, reduce, recycle en rot. Ik voeg er graag repair aan toe, wat op zich hoort bij recycle.

Is er iets kapot bij je kleding, kijk dan of het hersteld kan worden. Pak zelf een naald en draad, vraag een handig tante, oom, buurvrouw of buurman of breng het naar de kleermaker.

Zo houd je én het item wat je zo leuk vindt, én je hoeft niet iets nieuws te kopen.


Tip #4: Beyond repair

Is het item echt niet meer te reparen? Beyond repair? Oké, je hebt toestemming om iets nieuws te kopen 😉. Maar let je wel op hóe je aanvult? In mijn vorige blog zie je hoe je verantwoord kunt aanvullen.

Mijn ambitie

Wanneer ik iets moet vervangen koop ik tweedehands of verantwoord en zonder plastic.

Reacties