#Plannen: To-dolijstjes en Stress

 

Hier zie je mijn to-dolist op todoist


Ik hoor het wel eens: 'Ik heb geen to-dolijstjes, ik krijg er alleen maar méér stress van!' Ik snap dat wel, heb ik zelf ook regelmatig gehad. Daarom zocht ik naar manieren om die stress weg te nemen, en dat deel ik graag met jou.

Slaaf van je to do list

Wat je vaak merkt als mensen een nieuw middel vinden voor iets, is dat ze er haast slaaf van lijken te worden. Denk aan een functionele smartphone, die je maar niet kunt wegleggen. Alsof we onszelf niet goed kunnen begrenzen en daardoor doorschieten. Hoe dat zit weet ik niet, maar ik weet wel dat dat bij to do lists ook het geval kan zijn. Je wordt een slaaf van je lijstje, het gaat je beheersen en je hebt het gevoel dat de dingen die je doet bepaald worden door je to-dolijst! Alsof je je vrije wil kwijt bent!

Daarom allereerst een waarschuwing: je to-dolijst is geen wet, het beheerst jou niet, het is een levenloos ding wat door jou bestuurd en beheerst wordt, om uiteindelijk jouw leven mooier, productiever en gemakkelijker te maken!


Wat levert het op?

Als de kans dan toch zo groot is dat ik slaaf word, waarom zou ik dan überhaupt een to-dolijst gebruiken?

Nou, ik ben intensief een to-dolijst gaan gebruiken omdat ik veel vergat. En dit leverde het me op:
1. Ik vergeet minder kleine dingen. Als een leerling of collega iets aan me vraagt, schrijf ik het meteen op. Zo stel ik ze niet teleur.
2. Ik gebruik mijn werktijd efficiënter. Als ik een paar uur blok voor mijn to-dolijst, aan het eind van elke werkdag, weet ik heel gericht wat ik moet doen en hoef ik dat niet opnieuw bij te houden.
3. Ik kan wekelijkse taken inplannen en vooruit plannen. Met de app todoist kan ik heel makkelijk dingen elke week terug laten komen. Ook mijn huishouden plan ik zo in, zo hoef ik er zelf niet meer over na te denken.

Ik denk dat er nog wel meer voordelen te noemen zijn, maar de conclusie is duidelijk: het scheelt me heel veel tijd, teleurstellingen van mezelf en anderen, én het belangrijkste; het scheelt me heel veel denken en piekeren.

Tip #1: Prioriteren

Makkelijker gezegd dan gedaan, dus daarom hier drie tips om je daarbij te helpen.

Het eerste is prioriteren. Ja ik beloof je, dit is de enige irritante voor de hand liggende tip. De andere tips zijn leuker en makkelijker.

Prioriteren vraagt namelijk best wel veel van ons brein en onze pre-frontale cortex. Je weet wel, die plek in je hoofd die telkens probeert je een verstandig en wijs mens te maken. 

Maar het is wel essentieel. Prioriteiten stellen zorgen ervoor dat je dingen misschien naar een andere dag kunt schuiven, aan iemand anders kunt overgeven; je man of vrouw, je huisgenoot, je kind, je collega, je stagiair, je baas, je hond ("hij heeft m'n huiswerk opgegeten!"). Dit voelt misschien soms stom maar het is essentieel. Jouw tijd is kostbaar, en die moet je besteden aan taken die alleen jíj kunt doen. 

Je kunt het ook gewoon niet doen. Kijken wat er gebeurt.

Of uitstellen naar een rustiger moment.

Of afraffelen.

Er zijn heel veel mogelijkheden om flexibel om te gaan met je taken.

Dat je geen slaaf bent, betekent dus dat je keuzevrijheid hebt, maar dus ook keuzeverantwoordelijk.
Jij bent de baas, jij bepaalt waar jouw kostbare tijd heen moet gaan.

Tip #2: Spinning wheel

Ok, ik had je een leuke tip beloofd toch? Komt-ie.

Als je dan eindelijk allemaal megabelangrijke supergeweldige taakjes op je lijstje hebt staan, lukt het alsnog niet om te beginnen. Want tussen al die taakjes, wat kies je nu om als eerste te doen?

Het vliegt me weleens aan als ik die hele lijst zie, en ik krijg er stress van. Het lijkt zó veel!

Daarom stop ik al mijn taakjes in een soort random name picker. 
Draai aan het rad, en doe wat er staat.

Het fijne hiervan is dat je denkt als je het taakje ziet: oké, oké, dat kan ik volgens mij wel. 

Je doet het, en je draait weer aan het rad. 

En langzaam kom je in de flow.

En dan blijk je na een tijdje je hele (of bijna hele, nou geen hoge eisen gaan stellen) lijstje te hebben gedaan! Lekker bezig!

Tip #3: Todoist prioriteiten

Zoals je misschien weet gebruik ik de app todoist. Deze staat op m'n telefoon en in m'n computer, dus ik kan er altijd bij.

Om stress te voorkomen maak ik ook gebruik van prioriteiten. In todoist heel makkelijk toe te voegen, maar ook op papier kan dit, en waarschijnlijk ook in andere apps.

Ik vul voor de echte belangrijke dingen p1 in, oftewel prioriteit 1. Het taakjes verschijnt met een rood balletje bovenaan mijn to-dolijst. Als ik ga beginnen aan mijn takenlijst, begin ik met de rode taakjes. 
Als ik deze klaar heb, mag ik al megatrots zijn op mezelf!

Lukken ook een paar oranje taakjes (prioriteit 2), wow lekker bezig!

Blauwe taakjes (p3)? Wat een klusjeskampioen!

Witte taakjes (p4)? I'm on a roll! Even terzijde, de witte taakjes zijn bij mij mijn gewoontes waar ik aan werk, dus elke dag pianospelen, Bijbellezen, bloggen. Lukt dit niet? No hard feelings!

Tot slot: Wees mild

Poeh, dat ík dat zeg; wees mild. Maar ik meen het wel. Wees blij met elke taak die je voltooit. Wees niet boos als je iets een keer niet afkrijgt. Misschien had je je dag, week of maand (of jaar #2020) niet, dat komt wel weer. 

Wees ook mild in het proces. Gun jezelf de tijd om uit te vinden welke tools, welk ritme, welke 'regels' en afspraken met jezelf omtrent taakjes en productiviteit voor jou werken. Het heeft bij mij ongeveer 2 jaar geduurd en ik ben nog aan het schaven. Ik heb nu plezier in het proces en zie hoe ik al gegroeid ben.

Gebruik jij een to-dolijst? Of geeft het jou ook alleen maar stress? Heb jij tips om je takenlijst goed te gebruiken? Laat een reactie achter!



Reacties