#Zero Waste Badkamer

 


Over 10 maanden moet ik Zero Waste leven. Tenminste, dat doel had ik voor mezelf bedacht. Maar ik kan je vertellen dat ik dat niet ga halen. 

Toch probeer ik, waar ik kan, kleine veranderingen aan te brengen, zodat ik minder afval produceer. Kleine veranderingen die weinig moeite of aanpassing vereisen. 

Vandaag wil ik je vertellen hoe mijn badkamer inmiddels (bijna geheel) plastic- en afvalvrij is geworden.

Shampoo

Voor lange tijd zocht ik naar goede shampoo. Inmiddels heb ik fijne zeep gevonden en gebruik ik de shampoobar van Werfzeep. Kijk eens op hun site. Ik gebruik ook nog een zakje eromheen, zodat het wat langer meegaat. De zeep ligt in een doosje in de douche.

Wil je geen shampoobar maar liever vloeibare zeep? Kijk dan of er refills zijn bij jou in de buurt (de nieuwe graanschuur in Amersfoort). Maar kijk vooral of er geen microplastics in zitten! 
Hier vind je ingrediënten die je moet vermijden.

Scheermes

In een eerder artikel kon je al lezen over mijn safety razor, een mooi en fijn mes waarbij geen plastic komt kijken. Eens in de zoveel tijd vervang je alleen het scheerblad. 


Zeep

Mijn lichaam was ik niet met een andere zeep dan de shampoo. Body lotions zijn niet echt nodig, uiteindelijk zit er in shampoo en lichaamszeep zo goed als dezelfde ingrediënten. Het is vooral een marketingtruc die maakt dat je meer wilt kopen.

Ik heb wel een handzeep bij de kraan, deze is de kruidenzeep van Werfzeep.

Tandenborstel

Dit is een van de producten die nog plastic heeft bij mij. Op aanraden van mijn tandarts heb ik een elektrische tandenborstel, en daar zijn (voor zover ik weet) geen zero waste alternatieven voor.

Eens per half jaar vervang ik het opzetstukje.

Wil je wel zero waste gaan omdat je toch analoog (😛) poetst? Kies dan voor een bamboe tandenborstel.

Tandpasta

Ik heb een tijdje zelf mijn tandpasta gemaakt, maar ik twijfelde of dit goed genoeg reinigde, vooral omdat ik ook fluoride nodig heb. Daarom gebruik ik nu de tandtabletjes van smir. Ik ben er erg tevreden over, ze smaken lekker en werken goed. Soms doe ik 2 tabletjes tegelijk, gewoon voor de leuk, maar dat is eigenlijk niet nodig. 

Haarborstel

Deze is nog niet plasticvrij, maar ik vind het zonde om weg te doen als ik hem nog kan gebruiken.

Make-up

Ik gebruik geen make-up, dus hier weet ik weinig van. Ik verwijs je graag door naar het zero waste project, waar hierover genoeg te vinden is. Kijk ook eens op deze site.

Deodorant

Deodorant maak ik de laatste tijd zelf en ik ben er erg tevreden over. Het voelt fijn om geen gekke middelen op je huid te smeren, waar je poriën alleen maar meer verstopt van raken, waardoor je nog meer gaat zweten.

Ik gebruik het recept van het zero waste project. De baking soda zorgt voor een reinigende en bacteriedodende werking, de maizena zorgt voor vochtopname, de sheaboter zorgt voor verzorging van de huid en de pepermuntolie zorgt voor een frisse geur. 

Vind je dit niet prettig of te veel gedoe? Kijk naar plasticvrije varianten bij bijvoorbeeld Dille&Kamille.

Haarstyling

Voor mijn haarstyling gebruik ik niet veel. Ik vind het fijn om het zo natuurlijk mogelijk te houden. Daarom heb ik eigenlijk alleen een (plastic) plantenspuit met water erin. Voor extra geur zou je nog een klein beetje rozenwater erin kunnen doen.

Ik heb ook wel eens schuim gebruikt, maar dan wordt mijn haar heel snel vet, dat vind ik niet zo prettig.

Wattenstaafjes

Ik heb geen wattenstaafjes. Deze worden ook afgeraden door artsen, omdat je met een wattenstaafje oorsmeer juist verder in je oor duwt. Er zijn tegenwoordig ook plasticvrije wattenstaafjes, maar deze raad ik niet aan, omdat hout en katoen ook niet heel duurzame producten zijn.
Wees niet bang, ik heb geen vieze oren, ik haat vieze oren. Met je vingers even schoonmaken is goed en dan zie je er niks meer van.

(klinkt wel heel vies, deze alinea, maar ik heb het ervoor over)

Droogshampoo

Ik heb een tijdje geprobeerd slechts 1 keer in de week mijn haar te wassen. Hier ben ik weer op teruggekomen, want ik vond het niet zo prettig. Nu was ik gewoon als het nodig is. 

Maar soms kun je even niet je haar wassen en is droogshampoo fijn. Helaas niet zo goed voor je haar, en de spuitbus bevat drijfgassen.

Een alternatief is maizena, wat het vet 'opneemt'. Ik heb zelfs weleens complimenten over mijn haarkleur gekregen wanneer ik dit had gebruikt. Heb je donkerder haar? Vermeng de maizena met cacaopoeder.

Menstruatie

Ik heb de menstruatiecup en uitwasbaar maandverband. Ik vind gewoon maandverband ook gewoon irritant en tampons zijn heel slecht voor je vagina. Daarom vind ik de menstruatiecup en het maandverband heel prettig. Qua financiën ook een investering die je er zo uit hebt.

Ik heb niet altijd zin om de menstruatiecup in te brengen, vooral niet als ik me prut voel en buikpijn heb. Daarom gebruik ik tegenwoordig ook het uitwasbaar maandverband. Beide producten hebben is geen overbodig luxe, denk ik.

Schoonmaken

Hier wil ik nog eens een aparte blog over doen, maar om mijn badkamer schoon te maken heb ik 3 schoonmaakmiddelen.

Als eerste azijn, in een (plastic maar hergebruikte) spuitfles, aangelengd met water. Dit is geschikt als ontkalker in de douche, de wasbak en de wc. Ook maakt het je kranen glinsterend.

Als tweede gebruik ik groene zeep met sinaasappelgeur. Die gaat al 3 jaar mee, omdat ik ook dit aanleng met water. Hier neem ik oppervlakten mee af.

Als derde heb ik een chemisch goedje voor ramen en spiegels, wat ik ooit gekocht heb toen ik ramen had die je niet goed kon zemen, soort Glassex. Dit gaat ook al 3 jaar mee, omdat ik het liever niet gebruik. Als het op is zou ik het niet nog eens kopen.

Toilet

Ik gebruik geen toiletblokjes. Als je regelmatig je wc schoonmaakt en zorgt voor een frisse toiletborstel is het ook niet nodig. Het kost plastic en er worden chemicaliën door het water gespoeld. Wil je toch graag een frisse toilet zonder het helemaal schoon te maken? Gooi wat baking soda, azijn en citroenzuur in de wc, schrob eventueel en spoel door. Of spuit af en toe wat van de bovenstaande groene zeep.

Sheaboter

Ik heb geluk dat ik een pot sheaboter heb gekregen van een vriendin toen zij uit Ghana kwam, helemaal lokaal gemaakt. Het gaat al zo'n 3 jaar mee (formaat van een jampotje).

Sheaboter is een beter alternatief voor producten met palmolie, die voor ontbossing zorgt. Sheaboter is zacht en verzorgend. Ik gebruik het vaak na het scheren en in deodorant.

Ook geschikt voor een droge huid.


Mis je nog producten en ben je benieuwd hoe ik dat doe?
Heb jij nog tips voor anderen?
Welke stappen heb jij al kunnen zetten en welke wil je wel gaan uitproberen?
Laat het weten in de reacties!


Reacties

  1. Wat voor wc-borstel gebruik jij? Of heb je een idee daarvoor. Wc-borstels zijn over het algemeen ook van plastic.

    Wat betreft shampoo: ik was mijn haar al een hele poos met bakingsoda opgelost in water. Kost (haast) niets, geen tijd en geen geld. Volgens het recept wat ik hierover las is het 1 el. op 250 ml water. Maar ik gebruik 2 el op een liter.
    Zelf heb ik kort haar, maar onze jongste dochter heeft lang stijl haar en ze heeft ook geen problemen met deze wasmethode. Je gebruikt dit als gewone shampoo. en ik speol het uit met bijna lauw water.
    Als conditioner kun je citroensap opgelost in water gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb in de wc beneden een houten wc-borstel, van Dille & Kamille. Eigenlijk is het een afwasborstel, want onze houder was te klein voor een wc-borstel, haha. Boven is nog een plastic, die moet nog een keer vervangen worden.

      Verwijderen

Een reactie posten