#Geld 4: Mijn financiën - van Loon tot Lening

 

bron: https://www.bndestem.nl/roosendaal/humanitas-pist-naast-de-subsidie-pot-dit-slaat-in-als-een-bom~a449253e/159701543/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F

Ik vind geld heel interessant. Ik hoor graag hoe mensen hun geld gebruiken en hoe ze keuzes maken. Hoe je je geld besteedt zegt veel over je prioriteiten en persoonlijkheid denk ik. Maar, het blijft vaak zo vaag. We draaien om de hete brij heen: de concrete cijfers.

Ik vind dat taboe vervelend, en daarom wil ik het doorbreken: in deze blog vertel ik bijna alles over mijn financiële situatie. Ik vind dat een voorwaarde om open en eerlijk te kunnen praten over financiën. Ik wil jou als lezer ook serieus nemen: als ik zou vertellen dat we de helft sparen van ons budget maar we hebben een inkomen van één miljoen per maand, dan heb jij daar waarschijnlijk helemaal niks aan, omdat je geen miljoen verdient (ik trouwens ook niet..). 

DUS! Hierbij de harde cijfers, die denk ik nodig zijn om mee te nemen in de volgende blogs, zodat je kunt kijken of iets voor jou ook haalbaar is (of misschien wel meer), gebaseerd op je inkomen en jouw situatie.

Ik ben leerkracht en ik heb een fte van 0,95. Als leerkracht werk je via de CAO. Je gaat elk jaar omhoog in salaris vanwege je werkzame jaren. Ik verdien netto ongeveer €2.200,- per maand. 

Mijn man is accountant en heeft bijna zijn opleiding afgerond. Hij werkt full time (fte = 1,0). Als hij zijn opleiding afgerond heeft zal hij omhoog kunnen in salaris. Hij werkt niet volgens een CAO en moet dus met zijn baas tot overeenstemming komen over zijn salaris. Hij verdient netto ongeveer €2.300,- per maand. Dit is inclusief reiskostenvergoeding en collegegeld.

Samen hebben wij dus een inkomen van ongeveer €4.500,- per maand

Wij hebben in september een huis gekocht. Wij waren toen starters in de huizenmarkt. Omdat ik toen nog 3 dagen werkte konden wij een hypotheek krijgen van €265.000. Ons huis hebben we gekocht voor €277.500. Het verschil tussen deze twee bedragen hebben we geleend van onze ouders. De kosten koper hadden we gespaard (ongeveer €10.000,-). 

Sinds september zijn we actief aan het budgetteren geweest. We hebben daardoor veel kunnen aflossen. Van de €12.500,- hebben we €8.000,- afgelost. 

Door een auto-ongeluk krijgen we waarschijnlijk €2.500,- terug van de verzekering. Onze 'nieuwe' (prachtige) Fiat Panda kostte €1.000,-. De rest gaat ook weer naar de schuld. We hopen in maart/april de schuld te hebben afbetaald.

Onze hypotheek is €863,34 per maand. We hebben een rentepercentage van 1,09%.

Ok, ik kan niks meer verzinnen wat je nog zou moeten weten! 😂

Ja alleen ons banksaldo, m'n adres en m'n digid, maar die houd ik even voor mezelf als je het niet erg vindt 😉. 

Ik vind dit belangrijk omdat ik in volgende blog ga vertellen wat mijn categorieën zijn en ook hoeveel ik daaraan uitgeef. Het is belangrijk om dit af te zetten tegen het inkomen, omdat je met een hoger salaris meer zou kunnen uitgeven dan wij doen, en andersom!

Lees hier de hele serie over geld.

Ben jij open over je geld? Of vind je het moeilijk om dingen te delen? Is het bij jullie een taboe of kun je er open over spreken? Hoe ben je opgevoed: met veel openheid of 'bescheidenheid'? Laat het weten in de reacties, ik ben erg benieuwd!


Reacties