#Geld 7: Financiële doelen


In de afgelopen blogs heb je kunnen lezen wat mijn inkomen is, mijn financiële toekomst en mijn budget. Vandaag wil ik vooruit kijken, naar wat mijn financiële doelen zijn!



In de vorige blog kon je lezen wat de 7 babystapjes zijn volgens Dave Ramsey. Deze komen veel terug in mijn financiële doelen.

Stap 1: De schuld afbetalen

Zoals je in deze blog kon lezen, hebben wij een schuld vanwege het kopen van ons huis. Geen moment spijt van, maar ik wil wel graag van die schuld af! Nog €4.500,- en dan is dit afbetaald. We hopen dit rond uiterlijk eind mei te hebben afbetaald!

Stap 2: Budget iets uitbreiden

Omdat we nu best wel hebben moeten opletten willen we na stap 1 iets meer geld aan onszelf geven. 

Stap 3: Een buffer opbouwen en investeren

We willen een buffer opbouwen van ongeveer 6 maanden aan uitgaven. Dit is voor als we onze baan verliezen of om andere redenen minder inkomen zullen hebben. We zullen dan natuurlijk alle onnodige uitgaven schrappen, zoals abonnementen of weekendjes weg. 

Dan komen we uit op uitgaven van ongeveer €2.300,- per maand. Dat maal 6 komt uit op een bedrag van €13.800. 

Deze buffer willen we de komende twee jaar opbouwen. Ik denk dat ik deze buffer op een aparte spaarrekening wil zetten met hoge rente. Zo heb je geen last van inflatie en is het moeilijker dit geld zomaar te gebruiken.

In stap 3 wil ik me ook meer verdiepen in investeringen en beleggen. Wij beleggen nu €25,- per maand. Dit zou ik eventueel willen uitbreiden, willen bijhouden in mijn budget én weten wat ik nou eigenlijk doe 😉.

Stap 4: Extra aflossen op de hypotheek

Ik houd niet zo van schulden en eigenlijk vind ik de hypotheek ook maar een vervelende schuld 😛. In YNAB zie ik altijd zo'n grote rode balk en die mag van mij wel wat lager. Daarom wil ik in de 4e stap extra aflossen op onze hypotheek. Dit kan ook helpen wanneer we een nieuw en groter huis willen kopen. Het lijkt me supervet om heel vroeg het huis af te betalen, maar ergens ben ik ook te lui om daar extreem hard mijn best voor te doen.

Links de schuld (hypotheek en lening)
Rechts de assets (huis en geld)

Ondertussen wil ik natuurlijk ook gewoon leuk kunnen leven, wat voor mij vooral inhoudt dat ik kan sparen voor dingen die belangrijk voor me zijn: vakanties, studies, de tuin opknappen.



Reacties

  1. Ik ben dus mega nieuwsgierig naar het beleggen... Ik weet zelf niet hoe en waar ik moet beginnen 🙃

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja ik moet me er ook nog beter in verdiepen! Wij beleggen momenteel via de ASN, we hebben daar een duurzaam mixfonds. Op porterenee.nl kun je ook al veel lezen over beleggen.

      Verwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten