#Geld: Buffer vs. Sinking Funds

Op de radio hoorde ik pas het bericht dat mensen niet graag beleggen. Ze vinden het eng en houden liever een buffer achter de hand. Ik hoorde dat het NIBUD ongeveer €20.000,- aanraadt.

Ik vind dit ERG veel geld. Als ik op de site van het NIBUD mijn situatie invul gaan ze ook uit van zo’n €19.000,-.



Wijzelf hebben een buffer van €7.500,-, dus aanzienlijk minder dan wat het NIBUD zegt.

Toch maak ik me niet zo veel zorgen en ik leg je uit waarom.

In deze blog wil ik je wat vertellen over het verschil tussen buffer en een sinking funds.

Buffer en spaargeld

Een buffer is nodig. Óf voor hele grote uitgaven, óf voor een gebrek aan inkomen.

Je moet dus kunnen zorgen dat je een apparaat of reparatie kunt bekostigen, zonder dat je je in de schulden werkt of in een té krappe situatie terecht komt.

Naast je buffer is spaargeld ook handig; voor bijvoorbeeld vakantie, iets wat je wilt kopen, de tandarts of wat dan ook.

Om dus te weten hoe veel spaargeld je ongeveer moet hebben, is het handig om een check te doen zoals bij het NIBUD. Zelf moet je dan bedenken wat je nog meer moet doen van dat geld; zit je vakantie er ook bij? Of heb je dat ergens anders? Waar betaal je de sportclub van je zoontje van? Moet dat ook van het spaargeld? Houd daar dan rekening mee.

 

Een grote zak geld…

Persoonlijk vind ik dit nogal onoverzichtelijk. Zo’n grote zak geld, zonder dat je weet wat je ermee kunt doen, of je niet te veel of te weinig hebt.

Daarom hebben we ‘maar’ een buffer van €7.500,-. Dit is vooral in geval van baanverlies, en is berekend op 3 maanden x onze maandelijkse uitgaven. We vonden dit dan een mooi bedrag. Maar als onze ketel kapot gaat, de auto ook en we wilden eigenlijk ook op vakantie, is dit natuurlijk niet genoeg.

Gelukkig hebben we nog best wel wat geld in ándere potjes; sinking funds en jaarlijkse uitgaven. Dit geeft mij veel meer rust.

 

Sinking Funds

Sinking Funds zijn potjes geld waarbij je rekening houdt met onderhoud en afschrijving van je bezittingen. Zo kun je een sinking fund hebben voor je huis, voor je auto, maar bijvoorbeeld ook voor je wasmachine.

Wij hebben het alleen voor ons huis en de auto.

Voor het huis zetten we €150,- opzij per maand. Dit om gewoonlijk onderhoud te plegen, maar ook het huis te upgraden; denk aan energiezuiniger of gasvrijer.

Voor de auto zetten we zo’n €115,- apart per maand, hier lees je hoe we dat hebben berekend.

 

Jaarlijkse uitgaven

Verder hebben we nog veel meer potjes waar we maandelijks geld in stoppen.

Denk aan:

  •           abonnementen die we jaarlijks betalen;
  •          eigen risico wat we elk jaar klaarzetten;
  •           tandarts wat aangevuld wordt tot €200,-;
  •           contributies voor sport;
  •           jaarlijkse verzekeringen;
  •           gemeentebelastingen;
  •           Vakanties.

Dit geld zou je dus ook bij onze buffer kunnen rekenen.


Geld wat niks doet

Om terug te komen op het nieuwsbericht:

Ik vind €20.000,- veel geld om gewoon maar op je spaarrekening te hebben. Met de jaarlijkse uitgaven en de sinking funds komen wij alleen ook wel in de buurt van dat bedrag. Ik vind het wel prettig dat ik weet waarvoor dat geld allemaal is. Er is veel meer overzicht dan die grote zak geld.

Daardoor weten we ook makkelijker wat over is en kunnen we dat geld dus gebruiken voor extra aflossen op de hypotheek. Je zou met dat geld dus ook goed kunnen beleggen, in bijvoorbeeld de fondsen van ASN! Deze dragen ook bij aan een betere wereld (#notsponsored :P).

Kortom: zorg dat je weet in welke stukjes je buffer is opgedeeld. Sinking funds en jaarlijkse uitgaven zijn hier handig voor. Het geld wat je over hebt hoeft niet te verstoffen op je spaarrekening, maar kan worden belegd of extra afgelost op de hypotheek!

 

Hoe groot is jouw buffer? Hoe bepaal je wat je van de buffer betaalt en wat je van andere rekeningen betaalt? Durf jij al geld te beleggen?


Reacties