#10goals: Het weekplan

 Zoals je misschien weet heb ik 10 doelen (joh, zo heet je blog). Die had ik voor mijn 25e, en nu ben ik bezig aan serie 2: 10 doelen voor mijn 30e.

Maar dat is 5 jaar. En dat is best lang.

Soms overzie ik die 5 jaar niet echt; het lijkt zo ver weg en wat ik nu doe staat mijlenver van mijn doel. Dus óf het voelt alsof je nog wel kunt wachten, óf het voelt alsof wat je doet geen verschil maakt.

Enter: weekplan.

Ik ben begonnen met het weekplan nadat ik de 7 eigenschappen van Steven Covey heb gelezen. Het is eigenlijk heel simpel: je bedenkt wat je die week wilt doen. Ik werkte eerder met een maandplan, maar eigenlijk is die periode niet goed te overzien. Daarom werk ik nu zo’n 2 maanden met een weekplan en ik vind het geweldig.

Voordelen van het weekplan

  • Je kunt je grote doelen opdelen in hapklare brokken.
  • Je krijgt meer succeservaringen.
  • Je gaat gemotiveerd om aan de slag te gaan.
  • Je komt elke week een stapje dichterbij.
  • Je kunt je weekplan afstemmen op je agenda (drukke week = rustig weekplan).
  • Als het niet is gelukt is de week zo weer voorbij om het opnieuw te proberen.

In mijn weekplan

Ik maak mijn weekplan elke zaterdag. Dan heb ik vaak de rust om even voor mezelf te zitten en met mezelf te reflecteren. Het voelt altijd als een soort vergadering met mezelf. Ik pak mijn (digitale) dagboek erbij en kopieer het weekplan van de vorige week. 

Ik ga elk doel van de 10 doelen langs: ik kijk wat ik voor mini-doel had die week en schrijf een kort stukje over hoe dat is gegaan. 
Dan stel ik een nieuw mini-doel op. Bij die doelen opstellen kijk ik altijd naar mijn agenda en wat haalbaar is die week.

Als ik mijn 10 doelen heb uitgewerkt, kijk ik naar mijn persoonlijke missie. Die heb ik ook geschreven naar aanleiding van het boek van Covey. Je persoonlijke missie gaat dieper dan doelen, het omschrijft wie jij wilt zijn als mens. Dat gaat niet vanzelf en daarom vind ik het fijn om er een doel aan te verbinden. Vaak zijn dat één of twee doelen (hieronder komt een voorbeeld van mijn weekplan en kun je het lezen). 

Na mijn persoonlijke missie schrijf ik doelen onder de kopjes:
- mensen die ik nog moet appen of mee moet afspreken
- dingen die ik uitstel
- huishouden

Ik merk dat ik minder dingen uitstel als ik het plan voor die week. 

Ik heb huishouden uit mijn doelen gehaald (deze stond wel tussen m'n doelen voor m'n 25e) maar ik merk dat ik het nodig heb om hiermee bezig te blijven. Daarom voeg ik altijd nog een huishouddoel toe, dit gaat om gewoontes.


Bijhouden

Dan begint de nieuwe week. Ik kopieer alle opgestelde doelen en zet die in een Word-bestand. Daar verdeel ik ze in doorstrepen en evalueren. Doorstrepen wil zeggen dat het een soort taakje is, is het klaar dan is het klaar. Evalueren is iets wat ik dagelijks moet doen, dus pas aan het eind van de week kan beoordelen of het doel is gehaald. Maar dit onderverdelen is natuurlijk niet per se nodig...

Wel een belangrijke tip: zet je doelen van die week in Whats-app of notities van je telefoon. Zorg dat je de doelen altijd bij je hebt. Het is fijn om je plan snel te kunnen raadplegen.


Voorbeeld van mijn weekplan

Hier lees je eerst een stukje uit mijn dagboek over mijn doel We leven binnen de draagkracht van de aarde:


Hier zie je een compleet weekplan met bijbehorende doelen:






Reacties