#Lezen 7x Boeken scoren

Wit-Gele Kruis
Bron: https://www.witgelekruis.be/
Leuk dat boeken lezen, maar voor je het weet staat m'n hele huis vol met die dingen! En het is niet goedkoop!

Ik snap je! En ik kom je redden, want ik wil ook niet dat mijn huis straks helemaal vol staat met boeken (#minimalisme). Daarom ga ik je de volgende tips geven.

#1 Word lid van de bieb

En scoor een zo goed mogelijk abonnement. En net als met Netflix: je kunt het delen! Vraag je familie of zij ook een abonnement willen en je kunt een extra pasje kopen voor €6,- eenmalig. Zo zit je op hetzelfde abonnement maar hoef je niet telkens van pasje te wisselen. 
Bij ons geeft het duurste abonnement heel veel voordelen; je mag de boeken langer houden, je kunt gratis bestellen en reserveren, je hoeft niet meteen een boete te betalen, je mag heel veel boeken lenen.
Een nadeel: aangezien mijn chaosprobleem lever ik regelmatig boeken extreem laat in. Maar goed, kun je ook aan werken #plannen 😛.

(via de bieb gelezen van mijn lijst: Alaska, superverslavend)

#2 Koop een e-reader

Voor sommige boeken vind ik het zelf niet fijn om daar heel lang op te moeten wachten. Dan kijk ik of die ook te vinden is op de e-reader. Ik heb geen abonnement daarvoor, dat bleek niet genoeg voordeel op te leveren. E-books zijn goedkoper en ze nemen geen ruimte in beslag. Ik vind het zelf ook best fijn lezen. Ik heb een kobo clara hd geloof ik, was ongeveer €180,-.

(via de e-reader gekocht van mijn lijst: boeken van Arlidge)

#3 Leen boeken van de e-bieb

De bieb heeft ook veel e-boeken. Ik vind die wel erg fijn. Leuk om eens tussen te struinen en soms hebben ze opvallend goede boeken.

(via de e-bieb gelezen van mijn lijst: dikke pret, vette pech, je moet (bijna) niks, turtles all the way down, Suzanne Vermeer)

#4 Leen boeken van familie en vrienden

Mensen vinden het fijn om boeken uit te lenen, omdat ze dan vaker gelezen worden. Dan hebben mensen het gevoel dat ze het niet voor niets hebben gekocht. Durf daarom te vragen aan iemand of je het boek mag lenen.

(geleend en gelezen van mijn lijst: Harry Potter, Dan Brown, durf te gaan, caraval)

#5 Kijk of je nog leuke boeken zelf in de kast hebt

Soms heb je lang geleden een boek gekocht of gekregen maar het nooit een kans gegeven of ben je er niet aan toegekomen. Lees deze boeken, geef ze een kans. Ze kunnen je verbazen.

(hadden we nog van mijn lijst: Narnia)

#6 Tweedehands kopen

Er zijn ontzettend veel boeken te vinden tweedehands. Op marktplaats, bol.com, kringloopwinkels, rommelmarkten, boekenbeurzen en andere evenementen. Je kunt ook boeken ruilen met vrienden of familie. 

(2e hands gekocht van mijn lijst: nooit meer te druk)

#7 Nieuw kopen

Wil je echt heel graag een boek maar zijn alle vorige opties mislukt? Vooruit, je hebt toestemming, koop het maar.

(gekocht van mijn lijst: de verborgen impact)
Maar zorg dat je het boek ook weer uitleent, want daar zijn ze ook voor. Zo worden ze vaker gebruikt. En als ze uit je huis zijn heb je er ook minder last van #minimalisme :P.



Reacties