#10goals Goede voornemens of niet?


Afbeeldingsresultaat voor vuurwerk

Daar zat ik dan, weer een nieuw plan bedenken. Want het nieuwe jaar zat er immers aan te komen en dan moet je goede voornemens hebben. Maar het vloog me aan, ik kreeg er stress van. Nog meer dingen waar ik me druk om moest maken! En ik heb al 10 doelen. Hoe ga ik dat dan weer bijhouden? Waar haal ik de tijd vandaan?

Best gek dat ik weer goede voornemens wilde, want ik ben al met 10 goede voornemens bezig! Wel is het fijn richting te hebben voor dit jaar. Daarom hieronder wat tips hoe je het nieuwe jaar lekker begint!

Jaarplan

Kijk naar de doelen die je nog hebt staan. Bedenk welke doelen je dit jaar graag wil afronden. En welke doelen kun je nog niet helemaal afronden maar kun je wel stappen voor maken? Welke stappen wil je gehaald hebben eind dit jaar?
Je kunt per doel een soort jaarplannetje maken.

Plannen en bijhouden

Het is bij dit punt niet de bedoeling dat je alles gaat uitdenken, vastleggen en plannen. Juist niet. Het gaat erom dat je kijkt of alles al haast heeft of dat je sommige dingen kunt uitstellen. Bedenk of je een focus kan aanbrengen tijdens bepaalde maanden. Wees realistisch en stel bij gedurende het jaar. Durf bij te stellen en toe te geven dat sommige dingen niet lukken.

Maar sommige doelen vereisen misschien een dagelijkse activiteit waar je het beste vandaag nog mee kunt beginnen. Denk aan routines die je wil aanwennen (elke dag water drinken, elke dag sporten, zoiets).
Dan is het handig een middel te bedenken om dit goed bij te kunnen houden. Denk aan
- een bullet journal
- een kalender 
- een groot vel waarop je kunt turven
- een dagboek

Voorbeeld

Om je een beeld te geven vertel ik nu bij elk punt hoe ik dat heb gedaan voor dit jaar.

Eind 2020...
1. Heb ik mijn rijbewijs.
2. Heb ik mijn master gehaald.
3. Weeg ik 71 kg of minder.
4. Heb ik 30 boeken gelezen.
5. Lees ik per week minimaal 5x (260x in het jaar).
6. Lees ik per week minimaal 3x uit de Bijbel (156x in het jaar).
7. Douche ik maximaal 5 minuten per dag.
8. Heb ik dagelijkse routines aangewend.
9. Is de schuur leeg.
10. Heb ik het logeerkamertje klaar en de boekenkast weg.
11. Heb ik een plan bedacht voor de herinneringendoos.
12. Heb ik mijn dagboek goed bijgehouden (tegen piekeren).
13. Heb ik een actieplan met doelen voor het leerkrachtdoel, en heb ik die doelen gehaald.
(klik hier voor mijn 10 doelen)

Om dit goed bij te houden heb ik voor 3 doelen een kalender geprint, gewoon vanuit excel.
Hierin schrijf ik bij elke dag:
1. of ik heb gelezen, ik schrijf dan de titel van het boek op.
2. of ik Bijbel heb gelezen, dan schrijf ik een B
3. hoe veel ik weeg








Reacties