#Body Positive De 5 vaardigheden

What’s Wrong with Body Positivity? - Noteworthy - The ...


Goed voor jezelf zorgen. Voor mij hield dat lange tijd in dat ik een bepaald gewicht zou bereiken, want dan was ik vast gezond! 


In deze blog ga ik dieper in op hoe je goed voor jezelf en je lichaam kunt zorgen, zonder dat je je druk maakt om gewicht. Doel is uiteindelijk een normale eter te worden. 

Laat het duidelijk zijn; ik sta nog maar aan het begin van dit proces. Ik zal dus niet zo'n goede ervaringsdeskundige zijn. Maar ik vind het wel heel interessant en denk al wel wat met jullie te kunnen delen.

Eerst even de credits naar Bureau Body Positive (niet gesponsord). Via dit bureau ben ik deze uitdaging aangegaan. Ook ben ik bij haar bezig met de e-learning Bouw een ontspannen relatie met eten. Vanuit haar site en de e-learning heb ik de meeste informatie. Hier heb ik geleerd over de 5 vaardigheden van lichaamsrespect. 
(Zij is nu helaas gestopt)

Intuïtief en ontspannen eten
Als je ook al lang in de cyclus van lijnen en diëten zit, zul je weten dat eten een strijd kan zijn. Een continue oorlog, die je telkens lijkt te verliezen. Jij wilt controle over eten, maar eigenlijk heeft eten controle over jou.

Het is tijd om die controle terug te pakken.

Vertrouw op je lichaam, het weet wel wat je nodig hebt.

In de e-learning leer ik om al mijn eetregels los te laten. Dus niet meer: na 20.00 niet meer eten en alleen in het weekend chips. Je mag ALLES! 

Dat is in het begin heel raar, maar de kunst is dus erop te vertrouwen dat je lichaam zelf wel aangeeft waar het behoefte aan heeft.

En word NOOIT boos op jezelf en geef jezelf geen schuldgevoel. Anders houd je alleen maar die negatieve relatie met eten in stand.

Mildheid en zelfcompassie
We leven in een maatschappij waarin slank de norm is. Daarom hebben we ingebouwd negatief over onszelf te denken als we niet aan die norm voldoen. Bij body positivity gaat het erom los te komen van deze negatieve oordelen over jezelf. Mild naar jezelf kijken is de nieuwe norm.

Mild naar jezelf kijken is de nieuwe norm.


Gewichtsloze zelfzorg
Hier ga ik komende tijd nog veel meer over vertellen. Gewichtloze zelfzorg houdt in dat je goed voor je lichaam zorgt, zonder je gewicht daar leidend in te laten zijn. Je luistert naar de honger- en dorstsignalen in je lichaam. Je neemt je rust. Je zorgt voor genoeg slaap. Je zorgt ook voor je emotionele gezondheid. 

Bewegen met plezier
Bewegen kan een enorme druk met zich meebrengen. Ook bewegen wordt vaak verwacht vanuit de maatschappij, de dieetcultuur. We halen daardoor soms de lol eraf. Bewegen moet leuk zijn. Kies een vorm van beweging die goed bij jou past, waar je plezier uithaalt. 
Ook rondom bewegen horen geen schuldgevoelens, eisen of gewichtsdoelen te zijn. Bewegen doe je omdat dat goed is voor je lichaam en omdat je er behoefte aan hebt.

Positief zelfbeeld
Een positief zelfbeeld betekent je bikini aandoen met zwembandjes! Het betekent weerbaar zijn tegen de maatschappelijke schoonheidsidealen. Het betekent van jezelf houden, ongeacht hoe je eruit ziet.
Je snapt het wel. Maar zo makkelijk is dat niet! Het is een proces, waar je lang de tijd voor uit zal moeten trekken.


Schijt aan de rest, ik hou van mij!


Deze vijf vaardigheden zijn natuurlijk ontzettend lastig om je eigen te maken, omdat het indruist tegen alles wat je jezelf de afgelopen jaren hebt geleerd. Dat kost tijd, energie, maar de het resultaat is bevrijdend.

Gun je jezelf ook gewichtsloze zelfzorg?  Ik gun het je in ieder geval 😉. Houd komende tijd #10goals in de gaten, want er komen nog veel blogs rondom dit onderwerp aan.

Wat zijn jouw ervaringen rondom afvallen, diëten en lijnen? Wat vind jij van de dieetcultuur? Laat het weten in de comments.














Reacties