#Huis Capsule Wardrobe 2 - In 4 eenvoudige stappen naar Capsule Wardrobe

Summer Capsule Wardrobe + Summer Outfit Guide NOW AVAILABLE!
bron: puttingmetogether.com/summer-capsule-wardrobe-summer-outfit-guide/


In mijn vorige blog lees je wat een capsule wardrobe is en wat er in mijn capsule wardrobe zit. In deze blog vertel ik je wat meer over het proces van uitzoeken en tips die ik je wil meegeven.

Stap 1: Je mindset


Als je een CW (voluit: capsule wardrobe) wilt, is het belangrijk om een goede mindset te hebben. Waarom wil je dit doen? In mijn vorige blog lees je 6 redenen waarom je voor een CW kunt kiezen. 

De goede mindset moet in ieder geval zijn:
1. Ik doe weg waar ik niet blij van word.
2. Ik wil alleen kleding die ik pas en die lekker zit.
3. Ik zorg voor goed te combineren items.
4. Ik wil met deze kleding langere tijd (meerdere jaren) kunnen doen.

In het begin ben je namelijk best meedogenloos en voelt het misschien als verspilling om zoveel kleren weg te doen, maar het resultaat zal zijn dat je heel lang met je kleding doet.

Stap 2: Wegdoen wat weg moet

Je kunt ook beginnen met stap 3, maar ik zou beginnen met stap 2. Ga kritisch door je kledingkast. Meestal liggen je meest waardevolle en dierbare kledingitems toch al in de was. Een paar vragen die je jezelf kunt stellen zijn:

1. Heb ik dit het afgelopen halfjaar nog aangehad?
2. Past dit binnen het seizoen?
3. Voel ik me mooi en word ik blij als ik dit aanheb?
4. Zit het lekker als ik dit aanheb?
5. Is de kwaliteit nog goed?
6. Kan ik het goed combineren?

Als je antwoord op alle zes ja is, dan kun je het houden.

Ik ben altijd meedogenloos in zo'n proces, ik ben misschien iets té goed in spullen wegdoen. Ik kan me voorstellen dat jij wat rustiger over zoiets wilt doen en erover na wilt denken. Je kunt spullen ook een tijdje naar berging doen, zoals de zolder, de schuur, de kelder (of een daadwerkelijke berging...). Als je de spullen na een paar maanden niet gemist hebt, weet je dat het veilig is om weg te doen. 

Dat wegdoen moet wel verantwoord natuurlijk, want anders schiet de hele CW zijn doel voorbij!! Lees hierover meer in het vervolg van de serie.

Stap 3: Maak een inventaris

Spreek met jezelf af hoe veel items jij in je CW mag hebben. Tussen de 33 en 39 is gebruikelijk. Of je voor 33 of 39 hangt ook af van hoe veel CW's je in een jaar gebruikt. Maak je voor elk seizoen een aparte, dan kun je beter uitgaan van 33. Maak je voor elk halfjaar een aparte, dan snap ik als je voor 39 kiest, omdat je dan warmere en koudere kleding in één CW hebt.

Spreek ook met jezelf af wat er binnen jouw CW valt en wat erbuiten. In mijn eerste blog hierover lees je dat ik bepaalde dingen niet meetel. Denk daar bewust bij jou over na. Uiteindelijk doe je het voor jezelf, dus wees niet te streng en niet te lief.

Bedenk hoe veel je van elk onderdeel wilt hebben. Hoe veel items ik had lees je ook in mijn vorige blog. 

In de stapel die je over hebt, kun je nu gaan kijken wat je echt wilt houden. Er zijn nu 2 opties:

1. Je hebt te veel van een categorie. Bijvoorbeeld te veel T-shirts. Nu heb je weer 2 opties:
    a. Je wilt niks missen, dus je haalt wat weg in een andere categorie.
    b. Je kijkt welk kledingstuk er eigenlijk niet goed te combineren valt en die doe je weg.
2. Je hebt te weinig van een categorie. Nu heb je weer 2 opties:
    a. Feestje!!! Je mag nieuwe kleren kopen. Doe dit wel verantwoord. Dit lees je ook in het vervolg van     deze serie.
    b. Je kijkt bij je weg-doe-stapel of je een item hebt wat je graag terug wilt halen.

Stap 4: Maak compleet en make sure

In stap 4 maak je je collectie compleet. Vul aan wat je nog nodig hebt. Herstel kleding die je leuk vindt maar die kapot was. Haal de vlekken uit dat ene shirt wat je er graag bij wilt hebben. Koop items (verantwoord!!) die je graag wilt aanvullen.

En de laatste stap: weet je zeker dat dit je capsule wardrobe is? Ga je elk item wat je hebt gehouden écht dragen? Word je er echt blij van? Is het echt goed te combineren? Ga je hier meerdere jaren mee doen? Ja? Gefelicteerd, je hebt een capsule wardrobe!!!







Reacties