#Lezen: Boeken van de Maand(en) - juli, augustus

 

In de afgelopen maanden heb ik weer ontzettend veel gelezen, maar helaas niet zo goed bijgehouden. Daarom een inhaalslag, met dit keer de bovenstaande boeken. Helaas ook een paar afraders 😕.

Aanraders!

The Hate U Give - Angie Thomas

Dit boek heb ik gelezen rond de tijd dat George Floyd overleed. Het raakte me enorm en ook het debat en de gesprekken rondom racisme en black lives matter deden me iets. Daarom besloot ik me extra te verdiepen in racisme.
Dit is een eigentijds boek dat nog uren stof geeft om over door te praten. De situatie is vergelijkbaar met de situatie van George Floyd, een donkere jongen wordt onterecht doodgeschoten, om niets. De hoofdpersoon is de vriendin, die van dit voorval getuige is. Haar leven, in een achterstandsbuurt, de verschillen, de kansenongelijkheid en de white privileges komen sterk naar voren.
Het heeft me meer inzicht gegeven, maar helaas moest ik ook tot de conclusie komen: ik zal, als blanke vrouw, nooit volledig begrijpen hoe het is als donkere vrouw of man te leven in deze wereld. 

Gelukkig is het daarnaast ook gewoon een leuk boek met veel humor. Echt geschikt voor tieners, vooral om met je ouders over door te praten.

Het Zero Waste Project - Jessie en Nicky Kroon

Zoals je misschien wel weet is Zero Waste een van mijn andere doelen. Zero Waste betekent natuurlijk letterlijk geen afval en dat is ook waar Jessie en Nicky Kroon naar streven. Zij zijn al heel ver en delen al hun ervaringen in hun boek. 
Het is een leuk boek als je wilt beginnen met zero waste, of je afval ook maar een beetje wilt verminderen. Ook als je meer over de problematiek wilt weten is het nuttig om te lezen. Ze leggen op een onderbouwde manier uit hoe afval de wereld verandert. 
Het is ook een leuk boek als je al ver bent in Zero Waste, om je te bemoedigen door te gaan en om te zien dat het niet altijd perfect hoeft.

Lees verder in deze blog.

Dor  - Jarrod en Neal Shusterman

Wauw dit boek is echt geweldig! Dit is een van de beste boeken die ik dit jaar heb gelezen. Een echte pageturner met een soort van waarschuwing, die gelukkig niet het boek overheerst.

Ik noem het een wat-alsboek, een soort nieuw distopisch genre. In dit boekt rijst de vraag: Wat als het (drink)water op is?

Het hele boek duurt maar zo'n 4 dagen, omdat je slechts zo lang zonder water kan. Het speelt zich af in Amerika, waar door klimaatverandering en slecht beleid het drinkwater op een dag op is. Complete chaos breekt uit. De hoofdpersoon en haar broertje doen er alles aan te overleven, sluiten vriendschappen en maken vijanden om aan water te komen.

Goed om te weten is dat het boek steeds wisselt van point of view, de ik-persoon is dus telkens anders. Dat kan soms een afknapper zijn, maar wat ik heel sterk vind is dat je meteen merkt welke persoon er praat (het staat natuurlijk ook bovenaan het hoofdstuk). Als je vaker deze blogs leest weet je dat ik van sterk neergezette karakters houd en dat is heel sterk in dit boek. Ieder denkt op zo'n eigen manier en kijkt op een heel andere manier naar het verhaal. 

Echt een heel spannend boek!

Nog een anekdote als je wilt:

Uren had ik in dit boek gelezen op mijn weekendje weg in Utrecht. Toen ik wakker werd begon ik met lezen en het verhaal spookte nadien nog een beetje door m'n hoofd. Toen we op deze warme zomerse dag door de stad liepen, zag ik op een gegeven moment een vrouw met twee flessen water. Ze pakte de flessen, draaide de dop eraf, en gooide de inhoud op straat. Er ging een schokje door m'n maag; wat deed zij nou?!?! Wist ze dan niet dat het water bijna op was, dat mensen een moord zouden doen voor dat water? En zij gooide het gewoon op straat? Terwijl dit in een fractie van een seconde door mijn hoofd flitste, bedacht ik me vervolgens: oh wacht, dat was maar een boek.

Lees nog wat meer in deze blog.

Hoe kan ik groener leven - Theanne Boer

Dit is een simpel boekje met heel veel praktische tips. Echt een instapmodel voor als je wilt beginnen met duurzaamheid. Het is luchtig geschreven en voelt totaal niet belerend, maar eerder verwonderd en enthousiast. 

Ik las het heel snel uit, binnen anderhalf uur ofzo, dus het is heel makkelijk weg te lezen, maar toch mooi om je te inspireren.

Lees nog wat meer in deze blog.

Ik geef je de zon - Jandy Nelson

In dit boek heb ik ook weer genoten van de sterk neergezette karakters; een tweeling die door een voorval zijn verscheurd. Het boek beschrijft hun zoektocht weer dichter bij elkaar te komen.

Het is een bijzonder boek, dat wel, je moet even wennen. Ik moest wennen aan de manier waarop geschreven werd, maar ik kon het wel waarderen. Het is zo'n boek waar het niet om de afloop gaat, maar om het lezen zelf. Het lezen van mooie zinnen en leuke gedachten. Het is niet moeilijk of literair ofzo, want het is gewoon een D-boek, dus Young Adult. 

Afraders!

Kroonsz - Marco Kunst

Natuurlijk is een afrader heel persoonlijk, dat ten eerste. Maar dit was een boek waarvan mijn verwachtingen niet helemaal klopten met het boek zelf. Het is ook nogal moeilijk te vertellen waar het over gaat, maar ik ga een poging wagen.

In de 17e eeuw ontdekt Zacharias Kroonsz een manier om levens te beïnvloeden en dan met name de levenslijn, oftewel; hoe oud je wordt. Maar Zacharias raakt volledig geobsedeerd en zijn zoon Wessel kijkt met lede ogen toe. Hij twijfelt tussen zijn vader stoppen en het laten gebeuren, want hij zit al jaren verstrikt in dit patroon.

Ik vond het te ver gezocht denk ik. Er wordt een theorie geopperd waar je als lezer in mee moet kunnen komen: wat als je echt levenslijnen had die je kon beïnvloeden? Ik kon het niet helemaal geloven, en dat is denk ik waarom ik het boek niet leuk vond. Ik las door omdat ik het concept beter wilde begrijpen, maar mijn ongeloof bleef. Dat maakt het voor mij een afrader. 

De doorbraak - Simone van der Vlugt

Hoewel ik graag de boeken van Simone van der Vlugt las, vond ik dit boek drie keer niks.

Het zou een thriller moeten zijn, maar het is meer een soort zeurverhaal van een of andere verknipte vrouw. 

In het boek heeft de hoofdpersoon een moeilijke jeugd gehad, maar gaat ze voor een carrière als zangeres. Ik mocht de hoofdpersoon ook niet, ik vond haar zeurderig, egoïstisch en onaardig. De hele vreemde, rare en ietwat disturbing plottwist maakte mijn oordeel over haar ook niet veel beter. 

Het leest snel weg, dus gelukkig heb ik er niet te veel tijd aan besteed, maar het is voor mij een absolute afrader.



Reacties