#Lezen: Boekenupdate september tot december

Het is al een tijdje geleden dat ik een boekenupdate heb gedaan, en dat heb ik geweten. Hieronder zie je alle boeken die ik heb gelezen óf geluisterd via storytel (dat staat erachter).

Ik ga ze niet allemaal bespreken, daar wordt niemand blij van. Dus heb ik ze verdeeld in 4 categorieën. 

  • Will Grayson, Will Grayson             John Green
  • In 6 weken naar zero waste               Kate Arnell
  •  Samen op de vlucht                          Nadja van Sever
  • Quotum                                             Marloes Morshuis
  • Hongerspelen                                    Suzanne Collins
  • Een opgeruimd gezin                        Eva Jarlsdotter
  • Vlammen                                           Suzanne Collins                  (gelezen en geluisterd)
  • Brief voor de Koning                        Tonke Dragt                        (gelezen en geluisterd)
  • Hoe gaan we dit uitleggen?               Jelmer Mommers                (gelezen en geluisterd)
  • Dear Good Morning                          Lienke de Jong                    (geluisterd)
  • De edele kunst of not giving a f*ck   Mark Manson                     (geluisterd)
  • The Total Money Make-over             Dave Ramsey                     (geluisterd)
  • Ikigai                                                  Hector Garcia                     (geluisterd)
  • Weg ermee                                         Dennis Storm                      (geluisterd)
  • Verlangen naar minder                      Jelle Derckx                        (geluisterd)
  • Bonuskind                                        Saskia Noort                         (geluisterd)
  • Dingen anders doen                          Lianne Keemink                  (geluisterd)
  •  The F*ck It Diet                               Caroline Dooner                 (geluisterd)

Boeken met eye-openers en inspiratie

Een opgeruimd gezin was een leuk boek, het gaat over de lean-methode, wat eigenlijk wil zeggen dat je kijkt naar een proces en de blokkades. Het was een verfrissende kijk op je huis en je huishouden. Hoewel ik er heel enthousiast mee begon moet ik zeggen dat ik het niet heb volgehouden, maar het is zeker inspirerend.

Hoe gaan we dit uitleggen is echt wel een goed boek. Het beste klimaatboek wat je kunt lezen! Confronterend maar ook hoopvol. Realistisch, eerlijk en zonder verwijten. Heel fijn om te lezen én te luisteren!

Dear Good Morning, ook dit boek heb ik niet zo braaf opgevolgd als ik van plan was. De schrijfster probeert je over te halen een ochtendpersoon te worden, en ze heeft me overtuigd, al doe ik het nog niet zo goed.  Als je nog wat uitleg wil over waarom slaap en sporten belangrijk is, is dit ook interessant.

The F*ck-it Diet móét je lezen!! Vooral als je afvallen bij je goede voornemens hebt staan, onzeker bent over je gewicht of baalt van je lijf. Of als je vindt dat mensen die dik zijn ongezond zijn, ook dan moet je dit lezen, of anders je mond houden. 

Ik heb getwijfeld waar ik Dingen Anders Doen moest plaatsen, hier of bij de niet-de-moeite-boeken. Ik heb het toch hier gezet omdat ik denk dat je er veel aan hebt als je nog weinig weet over gewoonteverandering. En ik vind Lianne Keemink echt een leuk mens met humor, dus het past ook nog wel bij de gewoon-lekker-om-te-lezenboeken. Maar ik kon er helaas weinig uithalen.

Boeken die gewoon lekker zijn om te lezen

Uiteraard zijn de Hongerspelen altijd heerlijk om te lezen. Wat een topserie is dat! Vooral deel 1. Deel 2 is ook leuk, maar het stuk voor ze naar de spelen gaan duurt me te lang. Ik kan mezelf nog niet helemaal tot het lezen van deel 3 zetten, maar dat komt wel weer. Dan kan ik de prequel gaan lezen die afgelopen jaar uitkwam!

Will Grayson, Will Grayson is ook leuk. Want John Green is leuk.

Brief voor de koning had ik nog niet gelezen en dat wilde ik graag omdat ik de serie wilde zien. Ik vond het een lang boek, maar wel spannend en goed geschreven. De serie valt trouwens erg tegen...

Over Quotum twijfel ik of ik die hier moet zetten of bij eye-openers. Het is namelijk gewoon een leesboek, maar wel met een serieuze ondertoon. Ik reken dit tot de wat-alsboeken, wat ik ook in deze blog noemde. Het gaat om de vraag: wat als de wereldbevolking echt te groot wordt? Ik vond het een leuk boek om te lezen.


Boeken die niet de moeite zijn om te lezen

Samen op de vlucht las ik voor mijn werk, is eigenlijk een kinderboek. 

De edele kunst van not giving a f*ck vond ik eerst interessant, maar later kwam het gewoon over als het betoog van je opgefokte oom op de kringetjesverjaardag.

Ikigai is volgens mij heel populair maar het inspireerde mij eerlijk gezegd niet zo... Het gaat over de ouderen der aarde en wat zij doen dat ze zo oud zijn geworden.

The Total Money Make-over. Zeker geen slecht boek, maar heel erg gebaseerd op Amerika en daardoor wat minder nuttig voor Nederlanders om te lezen, is ook in het Engels. Wil je meer weten over de baby steps van Dave Ramsey, raad ik je wel aan daar meer over op te zoeken.

Boeken over minimalisme

Ik luisterde Weg Ermee van Dennis Storm. Een leuk instapmodelletje voor mensen die meer willen weten over minimalisme. Ik zou het alleen niet kopen, dat is dan weer niet de moeite.

Ik luisterde Verlangen naar Minder van Jelle Derckx. Ik weet niet zo goed wat ik hiervan moest vinden. Het heeft mij niet heel veel inspiratie gegeven, maar het kan zijn dat dat voor jou wel zo is. Jelle Derckx vertelt ook heel veel over zijn leven, wat ik soms wat ongemakkelijk vond, maar dat zegt waarschijnlijk meer over mij dan over hem. Het was soms ook juist heel inspirerend en kwetsbaar.

In 6 weken naar zero waste is een inspirerend boek als je nog niet veel weet over zero waste. Het is mooi gemaakt, maar voor mij vond ik het niet interessant genoeg.



Heb jij nog leuke boeken gelezen afgelopen tijd? Wat vind jij van de bovenstaande boeken? Of heb je een boek gezien wat je wel wilt lezen? Laat het weten in de reacties!

 

Reacties