#Geld 6: De babystapjes van Dave Ramsey

 

bron: https://www.daveramsey.com/tools

Sinds wij ons huis hebben gekocht ben ik actief bezig met meer leren over geld, budgetteren en financiën. Het is een beetje een hobby van mij geworden. In mijn zoektocht kon Youtube natuurlijk niet ontbreken. Hoewel ik later nog een blog ga doen over leuke youtube-accounts, wil ik in deze blog Dave Ramsey vast toelichten.

Dave Ramsey is een bekende radiopersoonlijkheid in Amerika. Hij heeft duizenden Amerikanen geholpen om uit de penarie te komen, financieel gezien. Amerika is er wel een stukje slechter aan toe dan wij in Nederland, met credit cards, slechte health care en the American dream, maar ook voor ons als Nederlanders heeft hij een leerzame les.

Dave Ramsey biedt 7 makkelijke stapjes, die iedereen van blut naar welvarend leidt. Hij is soms een botte k*zak, maar zijn visie vind ik erg mooi en inspirerend en hij heeft het hart op de juiste plek. Als christen gelooft hij ook dat je verantwoordelijk met je welvaart moet omgaan en uiteindelijk mag delen en genieten! Zo'n mooie boodschap!

Genoeg gekletst, wat zijn die 7 stappen? Ik ga ze hier uitleggen.

1. Zorg voor een noodpotje van €1.000,- dollar/euro.

Een noodpotje is noodzakelijk. Dit voorkomt dat je in de schulden komt omdat je geen buffer hebt waar je op terug kunt vallen. Deze €1.000,- is niet genoeg op de lange termijn, maar tot je schulden zijn afbetaald is €1.000,- even genoeg. 

Zorg dat je binnen één maand een noodpotje hebt van €1.000,-.

2. Betaal je schulden af. 

Ja, ook die studieschuld!! Nederlanders hebben veel minder schulden dan Amerikanen, maar toch is het belangrijk om schuldenvrij te zijn. Zoals Dave zou zeggen: "Wie leent is slaaf van wie uitleent." (Spreuken 22:7). Hoewel ome DUO misschien niet voelt als een grote schuldeiser, je bent nog helemaal vrij. 

Begrijp me niet verkeerd, sommige schulden zijn nodig en brengen je verder (zoals studieschuld en hypotheek), maar het afbetalen zodra je daartoe in staat bent is verstandig. (Dave Ramsey is trouwens überhaupt tegen schulden, het enige acceptabele vindt hij een hypotheek).

Hoe je dit doet? Zet al je schulden op een rijtje. Begin met de kleinste schuld eerst. Zodra je dit hebt afbetaald, kun je dit geld aan de tweede kleinste geven, plus wat je nog meer overhoudt. Zo krijg je steeds meer geld om uiteindelijk de grote schuld af te betalen. Dit noemt hij de debt-snowball.

Je kunt ook het avalanche-effect gebruiken, dit houdt in dat je de schuld met de hoogste rente eerst afbetaald. Ramsey adviseert dit niet, omdat het psychologische effect van de snowball veel sterker is. Voor beide valt wat te zeggen.

Hij zegt hierbij ook: Word Gazelle intense. Heb je wel eens een gazelle zien wegrennen voor een leeuw? Bizar hoe snel die gaan, alsof hun leven ervan afhangt (wat natuurlijk ook zo is). Zo hard moet je ook gaan om je schulden af te betalen. Een bijbaan, even geen nieuwe kleren, thuis koken, je doet alles om van de schuld af te komen.

Ik ben momenteel best gazelle intense om de schuld af te betalen. Ik geef ook wat bijles voor extra inkomen en ik geef mezelf weinig geld voor kleding en uitjes (niet dat er veel te doen is in de pandemie...). Ik zou wel intenser kunnen zijn op sommige gebieden, maar dat vind ik niet leuk. 

3. Zorg voor een buffer van 3-6 maanden.

Na een ontslag duurt het gemiddeld 3 tot 6 maanden om een nieuwe baan te vinden. Daarom is het goed om voor de zekerheid een buffer te hebben van 3 tot 6 maanden. 

Deze buffer kun je op een spaarrekening met hoge rente zetten, zodat je geen last hebt van inflatie én zodat je er niet goed bij kunt. 

Klinkt als best veel geld, maar bedenk je dat je de rest van je leven een buffer hebt! Best weinig geld voor een leven lang financiële zekerheid!

4. Spaar voor je pensioen.

Stap 4, 5 en 6 doe je tegelijkertijd!

Dit is helaas ook heel slecht in Amerika. Gelukkig voor ons blije Nederlanders zijn onze pensioenen vaak goed geregeld via onze werkgever. Maar ben je ZZP-er, zoek dan naar een goede rekening waar je veel rente over krijgt. Ook als je pensioen geregeld is, is het wel goed om het af en toe even in de gaten te houden; ben je tevreden met je bedrag wat je gaat krijgen als je met pensioen gaat? Of wil je eerder met pensioen? Dan is het slim om maatregelen te treffen, het heft in eigen handen te nemen.

(Mocht je het interessant vinden wat betreft Amerika: Ze zijn niet helemaal zielig daar. Amerikanen kunnen zelf belastingvrij geld inleggen in een Roth IRA of 401(k). Dit geld investeer je eigenlijk in de Amerikaanse overheid. Je krijgt goede rente over deze bedragen en hoeft er geen belasting over te betalen. Als je met pensioen gaat kun je gebruik maken van dit geld. Soms wordt er ook een bedrag gematcht via hun werkgever en krijgen ze zo nog meer geld in hun 401(k). Je kunt hier een bepaald bedrag aan bijdragen en zo je financiële situatie veiligstellen. Helaas zijn lang niet alle Amerikanen hiermee bezig...) 

5. Spaar voor het collegegeld van je kinderen.

Dit doen veel Nederlanders ook al. Nu de studiefinanciering is afgeschaft wordt deze stap nog essentiëler. Gelukkig zijn er veel rekeningen met hoge rente waarop je het geld vast kunt stellen tot een 18e verjaardag. 

In Amerika gaan veel mensen gebukt onder tonnen student loans. Gelukkig kost een gemiddelde HBO-opleiding in Nederland maar zo'n €8.000,-. Ik denk wel dat dit in de toekomst nog veel duurder gaat worden. 

6. Los extra af op je hypotheek.

Need I say more? Natuurlijk is dit een goede stap! Extra aflossen op je hypotheek levert verschillende voordelen op: je vastgoed is een redelijk stabiele investering, je betaalt minder geld aan rente en je hebt een grotere zak eigen geld als je gaat verhuizen. 

Ik zou het supervet vinden om ooit mijn huis helemaal afbetaald te hebben, het liefst een stukje eerder dan na 30 jaar 😉. Wel wil ik eerst nog in mijn droomhuis terechtkomen. Tot die tijd hoop ik wel extra af te lossen op dit huis, zodat we een grotere zak geld hebben om in ons droomhuis te stoppen.

7. Bouw rijkdom en geef!

Ik vind dit zo'n mooie stap! En zo'n mooi toekomstperspectief

Dave Ramsey zou het ongeveer zo zeggen: "Zorg dat je je familiehistorie verandert. Kom jij uit een arm gezin? Door deze babystapjes kun je een nalatenschap achterlaten en je kinderen of familie helpen. En deel van je rijkdom, dat geeft zo veel voldoening! En uiteraard mag je ook lekker genieten van je geld." (dit is geen quote, maar ik heb zoveel naar hem geluisterd dat ik weet dat hij deze dingen wel vaak zegt.)

Ook vindt hij geven heel belangrijk. Als christen geloof ik dat God mij rijkdom heeft gegeven, doordat ik gezond ben, hersens heb, familie heb, en in Nederland woon. Ik geloof dat wat ik heb ik in bruikleen heb van God. Het is dus aan mij om goed voor mezelf te zorgen en mijn (toekomstige) kinderen, maar ook te delen van mijn rijkdom!! (En ik denk dat je deze redenering ook best kunt volgen als je geen christen bent 😉.)

Het bouwen van rijkdom houdt ook het investeren in van je geld en het beleggen (ik vind dit trouwens relatief laat in het proces, dit kan ook al tijdens stap 4, 5 en 6).  Ik vind het wel belangrijk dit te doen in doelen waar ik achter sta. Lees hier meer daarover. Via de ASN beleggen wij ons geld. Zo hebben we een mooie rente, maar weten we ook dat ons geld bijdraagt aan een mooiere wereld. 

Wat vind jij van deze stapjes? Waar ben jij ongeveer in het proces? Heb je nieuwe dingen geleerd in deze blog? En wat deed jij al? Laat het weten in de reacties!






Reacties