#Geld 9: Volg deze 6 principes voor jouw budget!

bron: https://www.moneyaftergraduation.com/your-money-is-yours/

Eerst wilde ik in deze blog allerlei bespaartips delen. Maar, besparen heeft niet zo veel zin als je een budget hebt wat niet klopt. En ik heb in deze serie uitgelegd hoe je een budget aanmaakt, bijhoudt, en wat mijn uitgaven zijn. Maar hoe maak je een budget dat bij jou past? Waarin jouw prioriteiten te zien zijn en wat duurzaam is op de lange termijn?

In deze blog leer ik je een aantal principes die je mee moet nemen bij het maken van een budget en het streven naar financiële doelen.

Deze blog is deel van een serie. De hele serie lees je hier. Lees vooral ook mijn vorige blog, dat is de basis voor deze blog!!

#1 Leef below your means

Dit betekent eigenlijk dat je minder uitgeeft dan je hebt, maar sterker nog; dat je minder uitgeeft dan je zou kunnen doen, passend bij jouw inkomen.

In deze blog lees je over de hedonic treadmill. Als je deze in gedachten houdt is het slim om simpeler te leven dan je salaris misschien toelaat.

Maar als je begint is vooral dit belangrijk: Geef minder uit dan je binnenkrijgt!

(Een redelijk open deur, maar sommige mensen houden zich hier niet aan! Kijk maar eens Til Debt Do Us Part op youtube, heerlijke serie!)

In je budget: Tel al je uitgaven bij elkaar op. Is het minder dan je inkomsten? Mooi, da's stap 1.

#2 Zet een vast bedrag opzij voor sparen

Je inkomsten bepalen grotendeels je budget. Daarom hebben we het niet over absolute getallen, maar over percentages van je inkomen.

Een groot percentage hiervan moet je sparen. Hoeveel procent verschilt. Sommige experts raden 10% aan (Gail Vaz-Oxlade), anderen zeggen om en nabij de helft (Graham Stephan). Kijkend naar onderstaand diagram is het slim om 10% te sparen, en 15% naar schulden te laten gaan. Heb je geen schulden? Dan kan de andere 15% dus ook naar sparen. Je komt dan uit op een kwart.

Sommige experts (Dave Ramsey, Graham Stephan) zien liever dat je je schuld zo snel mogelijk afbetaalt. Dat zou betekenen dat je inlevert op het life-deel.

Zelf vind ik 25% tot 33% procent redelijk.


In het budget: Maak een standaard potje voor sparen. Zet een automatische afschrijving naar je spaarrekening in je betaalrekening.
De Life Pie (Gail Vaz-Oxlade)
huis/transport/sparen/schuld/leven


#3 Spaar bewust

Pin me er niet op vast, maar door veel na te denken en te leren over geld, heb ik voor mezelf deze ideeën bedacht rondom sparen.

1 - Zorg eerst voor een spaarpot van €1.000,-. Dit is een noodpotje.
2 - Betaal nu je schulden af.
3 - Nu zorg je voor een buffer van 3-6 maanden aan noodzakelijke uitgaven, in geval van baanverlies of andere onverwachte omstandigheden. Zet dit op een aparte spaarrekening, liefst met hoge rente.
4 - Beleg nu de helft van wat je spaart in een maand in een verantwoorde belegging, bijvoorbeeld via de ASN Bank.
5 - Met de andere helft kun je sparen voor grote, belangrijke dingen: studies, extra afbetalen op je hypotheek, een verbouwing of verhuizing. Dit zijn mijns inziens investeringen die je persoonlijke ontwikkeling of financiële situatie verbeteren.

Veel mensen sparen tot in het oneindige, maar eigenlijk snap ik niet zo goed wat dat voor zin heeft. Als je met vervroegd pensioen wilt, dan heeft dat zin. Daar is mijn blog niet voor, want ik wil niet met vervroegd pensioen. Vind je dit wel interessant, check dan blogs en filmpjes over F.I.R.E (financial indepedence, retire early). 

Het geld wat je spaart kan beter gaan naar het upgraden van je leven, zonder op de treadmill te stappen.

#4 Zoek naar jouw prioriteiten.

Ieders budget is uniek. Ik hoop je hierin ook principes te geven die bij iedereen passen, ondanks unieke budgetten.

Ik zal uitgaven hebben die jij misschien buitensporig vindt, en vice versa. 
Zo kies is bijvoorbeeld voor coaching en de osteopaat, omdat ik mijn mentale gezondheid belangrijk vind en door de fysio niet van mijn schouderblessure afkwam. Ik heb hoog boodschappengeld zodat ik minder uit eten ga en zodat ik biologisch vlees kan kopen.
Maar ik geef bijna niks uit aan spullen of elektronica, terwijl dat voor jou misschien heel belangrijk is, omdat je houdt van foto's, filmen of gamen.

De Life Pie die je hierboven ziet wordt door sommigen aangeraden. Maar ik heb deze percentages even voor mijn budget uitgerekend:
Life 28%
Schuld 35%
Transport 9,5%
Huis 27%
Sparen en beleggen 0,5%

Je ziet dat dat bij ons anders is die Life Pie je aanraadt. Zo geef ik minder uit aan transport en huis, maar weer iets meer aan life en de schuld. En sparen staat momenteel bijna helemaal stil, vanwege het afbetalen van de schuld.

Zo liggen ieders prioriteiten anders. Het is belangrijk daarvan bewust te zijn. Waarschijnlijk lever je niet in op onderdelen die belangrijk voor je zijn, maar dit zorgt ervoor dat je moet inleveren op onderdelen die minder belangrijk voor je zijn!

In je budget: Bekijk wat voor jou belangrijke onderdelen in het leven zijn. Verlaag je budget voor de onderdelen die dat niet zijn.

#5 Spaar voor elk wissewasje

Kleding, de nieuwste telefoon, een leuk dingetje voor in huis, voor je het weet heb je het al gekocht, en weg geld!

Ik probeer voor mezelf de regel aan te houden dat ik voor ALLES spaar, zelfs voor een boek van €15,-.

Geef jezelf een bepaald budget voor je verlanglijst elke maand. Bijvoorbeeld €50,- per maand. Je kunt nu met die €50,- naar je verlanglijst kijken en bepalen wat je gaat doen. Misschien koop je in 1x het dure boek wat erop staat. Of je doet €20,- naar het boek, €20,- naar je nieuwe telefoon en €10,- naar die nieuwe eettafel. Kijk deze video voor meer uitleg (Engelstalig)

In je budget: Neem je verlanglijst op in je budget en maak voor alles wat je wilt kopen een apart potje. Geef jezelf elke maand een bedrag om in deze potjes te stoppen. (Gebruik je YNAB, kijk dan zéker dit filmpje.)

#6 Weet waar je heen wilt en stel doelen op

Eigenlijk komen alle principes neer op het volgende: houd je aan een budget om te investeren in de toekomst. Waar je (mijns inziens) sowieso voor moet zorgen is:
  1. Schuldenvrij zijn.
  2. Een pensioen dat past bij je leefstijl.
  3. Spaargeld voor je (eventuele) kinderen.
  4. Een huis en lage hypotheek.
  5. Een buffer van 3 tot 6 maanden.
Als je je financiële situatie (redelijk) veilig hebt gesteld, kan je geld gaan naar dingen die belangrijk voor jou zijn. Stel persoonlijke financiële doelen op: om deze doelen te halen en vervolgens te doen met je geld wat je wilt.










Reacties