#Geld: De eerste tegenvaller


 Heel eerlijk? We hebben best veel geluk gehad tijdens het aflossen van een schuld (voor aanschaf huis) en het opbouwen van een buffer. Maar nu toch een tegenvaller!

Wil je meer lezen over geld? Ga dan naar deze serie.

De APK is elk jaar weer een gevreesd moment voor ons, aangezien we niet in de meest charmante auto's rijden.

Onze eerste auto was een blauwe panda, die door een auto-ongeluk is gesneuveld. Ik ben gelukkig niet gesneuveld ;). Met het geld van de verzekering konden we makkelijk een nieuwe auto betalen; een rode panda.

Deze Fiat Panda was niet duur; €1.500,-. We hebben hem december 2020 aangeschaft. Maar de APK kwam om de hoek, en we vreesden het ergste 🙈.

De rekening

Mijn man en ik overlegden van tevoren: 'bij hoeveel geld aan reparaties kopen we een nieuwe?' We vonden allebei €500,- de max, dan kopen we een andere en is het het repareren niet waard. 

Het totaal kwam uit op €1111,- aan reparaties. 😱 Dat was bijna net zo veel als we aan de auto hebben uitgegeven.


Reserves

Gelukkig hebben we YNAB.... 

Nouja, ook met een ander budget hadden we dit waarschijnlijk wel ingecalculeerd. We zetten elke maand een bedrag opzij, om tegen de tijd van de nieuwe APK de kosten te kunnen dekken.

We zetten dus elke maand 51,48 opzij, begonnen in september 2021 met nog wat geld in het potje. YNAB rekent uit hoeveel je er maandelijks aan uit moet geven, met één druk op de knop heb je dat geld apart gehouden.


Ook hebben we een buffer van €7.500,-, die ik eigenlijk van plan was nooit te gebruiken.😉

Helaas zullen we nu wel moeten.

We zoeken naar een nieuwe auto (ik heb het liefst weer een panda, maar weer een ander kleurtje) en kijken naar ongeveer €2.500,-.


Balen!

Het is wel balen. Mijn doel voor mijn 30e is een bepaalde Net Worth te halen. We lopen best voor op dat tijdspad en waren van plan deze maand weer zo'n €1.000,- naar het extra aflossen van de hypotheek te doen. Aangezien ik nogal obsessief kan raken met (geld)doelen, was het wel even balen.

Omdat we straks, als de baby komt, minder hard kunnen sparen, vind ik het wel jammer dat we een stukje voorsprong kwijtraken.

Maar tegelijkertijd is dit natuurlijk waarvoor je een buffer hebt, dus moet je daar ook gebruik van maken en dankbaar voor zijn. Nog even mijn obsessie aan de kant zetten, goede leerschool.🤔



Reacties